Tony’s Chocolonely lanceert vier ‘lookalike’ repen – maar waarom eigenlijk?
Komen de nieuwe repen van Tony’s Chocolonely je bekend voor? Dat kan kloppen: Tony’s lanceerde opvallende ‘lookalike’-repen om aandacht te vragen voor de aanhoudende problemen in de chocoladeindustrie. Culy sprak met Tony’s over hun gedurfde actie.
Vier nieuwe repen van Tony’s
Tony’s Chocolonely schudt de cacao-industrie flink op met de lancering van vier gedurfde ‘lookalike’-repen. Want de ontwerpen van de wikkels zijn een directe knipoog naar bekende chocolademerken als Twix, Toblerone, KitKat en Ferrero Rocher (en dat niet alleen: zelfs de smaken zijn een lookalike, hetzij op z’n Tony’s). Maar waarom eigenlijk?
Culy sprak met Tony’s Head of Marketing Thecla Schaeffer over het hoe en waarom van deze actie én de nieuwe repen.
> Lees ook: dit moet je zien: Tony’s Chocolonely lanceert ‘lookalike’-repen
Hoe kwamen jullie op het idee voor deze actie?
Thecla: We hebben vier ‘lookalike’ chocoladerepen (limited edition) gemaakt om aandacht te vragen voor moderne slavernij en illegale kinderarbeid in de chocolade-industrie. Na 20 jaar van beloftes van de industrie om hier een einde aan te maken, is er nog steeds weinig is veranderd. Dit omdat bedrijven hier niet wettelijk verantwoordelijk voor worden gehouden.
Daarom roept Tony’s alle chocofans op om onderdeel te worden van de ‘Sweet Solution’ en de petitie te tekenen voor wetgeving die bedrijven verplicht om misstanden in hun keten aan te pakken. We geloven dat deze wetgeving hard nodig is, omdat vrijblijvende acties, programma’s en initiatieven duidelijk niet blijken te werken.
Waarom was nu hét moment om actie te voeren?
De bevindingen van het laatste NORC-rapport zien dat er op dit moment nog steeds zo’n 1,5 miljoen kinderen in de cacao-industrie werken. Daarnaast zijn er zo’n 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. Dit is een schokkend aantal en daar willen wij iets aan doen.
Met een toenemend momentum voor wetgeving in Nederland en in de EU, met een nieuwe regering in de VS en nu de VN 2021 heeft uitgeroepen tot het Internationale Jaar van de afschaffing van kinderarbeid, is dit het moment voor actie!
“We hebben vier van ‘s werelds meest iconische chocoladerepen uitgekozen. Samen vormen ze het gezicht van een industrie die als geheel de verantwoordelijkheid moet nemen om definitief de misstanden in de cacao-industrie op te lossen.”
Het is een gedurfde actie. Zijn jullie niet bang voor kritiek van deze grote chocoladebedrijven op de lookalike-repen?
Wij geloven dat er een Sweet Solution is voor de bittere realiteit van illegale kinderarbeid en moderne slavernij in de chocolade-industrie. Wij laten met onze 5 samenwerkingsprincipes zien dat er een recept is voor het aanpakken van deze problemen. We nodigen de hele industrie uit om met ons mee te doen, want alleen als alle chocolademakers meedoen, maken we slaafvrij de norm in deze industrie.
We hebben vier van ‘s werelds meest iconische chocoladerepen uitgekozen. Samen vormen ze het gezicht van een industrie die als geheel de verantwoordelijkheid moet nemen om definitief de misstanden in de cacao-industrie op te lossen. Wat we met de campagne willen bereiken, is het vergroten van het bewustzijn rondom de problemen in de chocolade-industrie en over de noodzaak van wetgeving.
Hoe hopen jullie dat andere chocolademakers zullen reageren op Tony’s Sweet Solution?
De campagne is heeft een positieve insteek en is bedoeld om andere chocolademakers uit te nodigen om mee te doen met onze missie om alle chocolade 100% slaafvrij te maken. We vragen ze om mee te doen en onze oproep voor wetgeving te steunen die bedrijven verantwoordelijk maakt voor misstanden in hun keten.
Daarnaast nodigen we ze uit om zich aan te sluiten bij Tony’s Open Chain – een open source platform dat beschikbaar is voor alle soorten chocolade, inclusief witte chocolade – of om Tony’s 5 samenwerkingsprincipes toe te passen bij de inkoop van cacaobonen.
Want alleen als iedereen meedoet, kunnen we echt alle chocolade 100% slaafvrij maken.
Is dit nou meer een oproep voor consument of voor de chocolademakers om hun verantwoordelijkheid te nemen?
Allebei! We roepen alle chocoladefans wereldwijd op om onderdeel te worden van de ‘Sweet Solution’ en de petitie te tekenen. En zo de oproep voor wetgeving te ondersteunen die bedrijven verplicht om misstanden in hun keten aan te pakken.
Chocolademakers nodigen we uit om de industrie te veranderen, via een gezamenlijke call voor wetgeving, en door samen te werken via Tony’s Open Chain.
Hoe kunnen mensen zélf bewuster chocolade kopen waar geen slavernij of illegale kinderarbeid aan te pas is gekomen?
Wetgeving is belangrijk om ervoor te zorgen dat bedrijven transparant zijn over misstanden in hun keten. Alleen dan kun je zeker weten dat chocolade op een eerlijke manier is gemaakt.
Daarbij zijn we altijd een beetje voorzichtig met de claim dat onze chocolade 100% slaafvrij is. Tony’s heeft geen gevallen van moderne slavernij in zijn keten aangetroffen. We maken tenslotte deel uit van een industrie waar misstanden zoals moderne slavernij en illegale kinderarbeid in voorkomen, en daarom denken we dat het voorbarig zou zijn om die bewering te doen. Wel zijn onze cacaobonen 100% traceerbaar en weten we precies waar onze bonen vandaan komen.
Van welke lookalike-smaak ben je het meest verrast over het eindresultaat?
Ze vormen samen een verrassend setje, haha! We hadden nog wel veel meer varianten willen maken als er de tijd voor was geweest!
Waar scoor je de nieuwe Tony’s?
De nieuwe Tony’s repen zijn er in de smaken Melk Crunchy Hazelnoot Rondjes, Melk Karamel Biscuit Reepjes, Melkchocolade Noga Driehoekjes en Melk Wafel Reepjes.
De repen zijn te koop bij Albert Heijn, Marqt, online bij de Bijenkorf en WAAR, op Schiphol en in Tony’s online chocoshop. Haast je, want ze zijn er in gelimiteerde oplage.
> Tony’s petitie kan ondertekend worden via: https://tonyschocolonely.com/petition