Culy ontdekt: dit moet je zien en proeven in week 4
Wat moet je gezien en geproefd hebben? Op de Culy-redactie ontdekken we elke week zó veel nieuwe producten, dat we besloten om ze gewoon te bundelen. Iedere maandag, aan het begin van een verse week, delen we onze nieuwste lekkere ontdekkingen met je. Zo ben je altijd op de hoogte van de laatste food trends en innovaties.
Deze week: nieuwe smaken van Tony’s Chocolonely, limited edition Nespresso, gave garums van de chefs van Choux en Lowlander lanceert botanische soda’s.
Nieuwe producten van week 4
1. Lowlander lanceert botanische soda’s
De bierbrouwers van Lowlander maakten eerder al een uitstapje naar de gin en nu komen ze ook nog even de frisdrankmarkt veroveren. Ze lanceren botanische soda’s in drie nieuwe smaken. Botanisch ja, want voor hun biertjes brouwden ze er immers al op los met kruiden, specerijen en vers fruit (botanicals dus) en die ingrediënten gaan nu ook in hun soda’s. Die bevatten geen toegevoegde smaak- en kleurstoffen of conserveringsmiddelen en zijn suikerarm (minder dan 12 kcal per 100 ml).
En de smaken dan? Ook die klinken goehoed: Ginger & Yuzu, Blood Orange & Bergamot en Rhubarb & Lavender. Allemaal gebotteld in blik, want dat is beter recyclebaar en zorgt voor minder uitstoot.
Lowlander botanical soda’s zijn te koop via Dorstlust en de webshop van Lowlander vanaf € 1,75 (330 ml blik).
2. Nespresso Milano Intenso
Dat Nespresso een samenwerking is aangegaan met het Italiaanse mode-icoon Chiara Ferragni, betekent dat er ook een nieuwe koffiesmaak is gelanceerd. Milano Intenso is een limited edition koffie, die een ode aan de stad Milaan moet brengen.
De koffie wordt gebrand volgens de split-roast-techniek, waarbij een groot deel van de bonen medium wordt gebrand en het kleinere Robusta-deel zeer donker. Dat resulteert in fruitige noten, een vleugje pit, geroosterde granen en cacao en tonen van brood en pure chocolade. Drink je ‘m als een cappuccino, dan proef je volgens Nespresso een vleugje peper, bessen en fris fruit.
Naast de Nespresso-cups zijn er ook een travel mug, espressokopjes en een koffiemachine gelanceerd met een opvallend artwork dat doet denken aan Villa Necchi in Milaan.
3. Garums van Nº 621 Ferments
De chefs van Restaurant Choux in Amsterdam, Merijn en Maarten, ontwikkelden een smaakmaker die we móéten proeven. In samenwerking met de Lindenhoff in Baambrugge lanceerden ze 621 Ferments: een bedrijfje in natuurlijke smaakversterkers, zoals garum. Garum is eigenlijk een soort vissaus avant la lettre: in de tijd van de Romeinen werden overschotten van de visvangst in zout ingelegd en in de volle zon gelegd om te fermenteren. Wat daaruit voortkwam, was een umamibom waarmee gerechten op smaak konden worden gebracht. Slimme jongens, die Romeinen!
De twee garums die 621 nu lanceert, zijn er in de smaak Beef Garum – met afsnijdsels van het Gasconne-vlees van de slagerij van de Lindenhoff – en Mushroom Garum. Voor die laatste wordt de overproductie van paddenstoelen gebruikt.
De garums van 621 Ferments zijn te koop via de webshop van Lindenhoff en Zuiver Wijnen.
4. Tony’s Chocolonely x Ben & Jerry’s repen
Misschien had je deze al gespot, maar zo niet: hol maar vast naar de supermarkt. Er zijn namelijk weer nieuwe repen van Tony’s Chocolonely gelanceerd. Niet één, maar twee stuks zelfs.
Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely hebben elkaar helemaal gevonden in een Love A-Fair. Ze delen een liefde voor fijne lekkernijen, maar ook voor een prachtige missie: chocolade 100% slaafvrij maken. Eerder lanceerden ze al ijs in de smaken van twee populaire chocoladerepen van Tony’s; nu draaien ze de rollen om. Dat betekent dat er nu twee populaire ijssmaken van Ben & Jerry’s verkrijgbaar zijn in de vorm van een lekkere Tony’s reep. Namelijk Donkere Melk Brownie en Strawberry Cheesecake. Welke wordt jouw favoriet?
Benieuwd naar de nieuwe producten van vorige week? We hadden het toen onder meer over Heston Blumenthal en stracciatellakaas.