Er is nu een mayonaise-drankje in Japan: moeten we dit willen?
Drinkbare salade, ijs met de smaak van ramenbouillon, gefrituurde kip met cheesecakesmaak: voor bizar eten moet je in Japan zijn. Dat weten we al langer, maar met hun recent op de markt gebrachte mayonaise-drankje doet het land er nog een flinke klodder bovenop.
Japan blijft fascineren
De Japanse eetcultuur is op z’n zachtst gezegd fascinerend. Aan de ene kant perfectioneren sushimeesters decennialang de kunst van sashimi in zijn puurste vorm, aan de andere kant lopen de schappen van Japanse convenience stores (konbini) over van producten die het randje van het absurde opzoeken.
Het internet staat vol met filmpjes van “weird items from Japanese convenience stores”, vaak gereviewd door verbijsterde Westerse toeristen. Vermakelijk kijkvoer kunnen we je vertellen, en het levert vooral een inkijkje in een cultuur die niet vies is van een culinair experiment. Wie houdt van opmerkelijke combinaties kan in Japan dus flink zijn hart ophalen. Én wie zo dol is op mayonaise dat ‘ie er het liefst van al een beker van zou willen leegdrinken.
Wat is dat mayonaise-drankje precies?
Waar we het over hebben? Het drankje in kwestie is onderdeel uit het assortiment van Lawson’s, één van de grootste en bekendste konbini ketens in Japan. Onder de naam ‘Nomu Mayo’ verkopen ze daar sinds kort drinkbare mayonaise, te koop in hippe, milkshake-achtige bekers.
Alsof dit een hoop verandert, verklaren de producenten dat ‘het niet gaat om mayonaise, maar om een ‘mayonnaise-style drink‘. Lees: een gekoeld, romig melkdrankje met mayonaisesmaak, wat dat dan ook moge zijn. Wij hebben er in ieder geval onze twijfels bij, en daar zijn we niet alleen in.
@otonashi_omeshi 11月26日発売 飲むマヨ!?まさかのマヨネーズドリンクが発売! ローソンで新発売 198円(税込) マヨネーズがドリンクになってました!これはマヨネーズ好きにはたまらない!? これは実際に試してみてほしい、感想も教えて? #飲むマヨ #ローソン #新発売 #マヨネーズ #マヨラー
Weinig positieve reacties
In naam van de wetenschap hebben heel wat TikTokkers de proef op de som genomen om te testen hoe het drankje smaakt ”zodat jij dat niet meer hoeft te doen”. Daar mogen we hen inderdaad dankbaar voor zijn, want uit de vele recensies kunnen we eigenlijk maar één ding afleiden: echt lekker is het mayonaise-drankje niet.
Zo hebben proefkonijnen het vooral over ”een drankje om in de gootsteen te kieperen” of gebruiken ze verwoordingen als ”ongelooflijk slecht”. In het beste geval lezen we: ”De smaak ligt vrij dicht bij mayonaise, met een zachte eiersmaak en een zuurtje. Het heeft ook een sterke umami-smaak zoals kelp, en smaakt meer naar ‘zelfgemaakte mayonaise verkocht bij tankstations langs de weg’ dan de verfrissende mayonaise die we vooral kennen. Dankzij de licht plakkerige textuur van het drankje wordt de mayonaise-achtige smaak versterkt.”
Anderen vergelijken het dan weer met hartige eggnog of tippen het als drankje bij fast food dat je normaal gesproken bij mayonaise zou eten, zoals chicken wings. Daar kunnen we ons nog enigszins iets bij voorstellen, maar geef ons toch maar gewoon die fles met die baby op…
Proeven? Wij hebben nog geen webshops gevonden waar je het drankje kunt bestellen. Mocht je een tripje naar Japan plannen dan moet je bij Lawson’s zijn.
Meer uit Japan?
- Alles over Yakiniku (die typische Japanse barbecue)
- Alles over Takoyaki: hartige Japanse poffertjes waar we geen genoeg van krijgen
- Trend: Japanse sando’s met fruit