Aldi moet ‘blije geit’ van verpakking geitenkaas halen
Supermarktketen Aldi moet de verpakking van hun Molenland geitenkaas aanpassen, na een klacht van Wakker Dier bij de Reclame Code commissie. Op de folie van de kaas zien we namelijk een ‘blije geit in de wei’, maar de geitjes blijken helemaal niet happy: de kaas is namelijk afkomstig van geiten uit stallen.
De Aldi laat in een brief aan Wakker Dier weten dat op de nieuwe verpakking geen afbeelding van een weide zal staan. Ook zullen de woorden ‘weide’ of ‘weidegang’ niet meer worden gebruikt. Wakker Dier: “We zijn blij dat de Aldi inziet dat de afbeelding op de verpakking niet strookt met de werkelijkheid en de verpakking aanpast. Klanten worden dan in ieder geval niet meer op het verkeerde been gezet.”
Wakker Dier blijft strijden tegen misleidende geitenkaasverpakkingen. De organisatie heeft nu een klacht ingediend tegen Bettine die op haar geitenkaas en -melk ook ten onrechte afbeeldingen heeft van geiten in de wei.
“Wij zien op veel geitenkaasverpakkingen plaatjes van geiten in de wei terwijl vrijwel alle 400.000 geiten in Nederland levenslang opgesloten staan in stallen. Wakker Dier wil dat deze misleiding stopt, al zouden we nog liever zien dat de geiten de wei in mogen”, aldus Wakker Dier. Voor de duidelijkheid: “alleen biologische geitenkaas komt van geiten die in de frisse buitenlucht hebben gelopen.”