Zo klaag je op een nette manier in restaurants
Een groot deel van restaurantbezoekers durft hun kritiek niet te uiten op de plek zelf. Het resultaat? Ellenlange discussies en klaagmuren op internet. Zonde, want als je het gelijk zegt, kun je er ter plekke iets aan doen en zelfs je diner of ervaring verbeteren. Let wel op dat je het op de gepaste manier doet.
Fred Sirieix, general manager bij het sterrenrestaurant van het London Hilton hotel, geeft tips over hoe netjes te klagen in restaurants.
Wees duidelijk, beknopt en rustig
Haal zodra je merkt dat er iets niet klopt de bediende erbij. Leg het probleem uit zonder te overdrijven of arrogant over te komen, fouten kunnen namelijk gemaakt worden, hoe goed het restaurant ook is.
Over het algemeen vindt het bedienend personeel het belangrijkst dat de klant tevreden is, dus wanneer je gerecht koud geserveerd wordt (terwijl het warm hoort) of er een haar in je soep zit.. Laat het ze weten, dan kunnen ze er nog iets aan doen.
Weet wat je eet
Zorg dat voordat je een klacht of opmerking wil doorgeven, je zeker weet dat het klopt. Zo is bijvoorbeeld ceviche een gerecht met rauwe vis en hoort gazpacho koud. Staat ook zo stom wanneer je een opmerking maakt, terwijl uiteindelijk blijkt dat je niet weet waar je het over hebt.
Zeg het meteen, of begin er niet meer over
Begin niet met klagen wanneer je het grootste gedeelte al hebt opgegeten. Het is een stuk netter en fijner wanneer je de bediening er direct op attendeert dat er iets niet klopt, dan dat je na afloop je gal spuwt via social media of recensie websites.
Zoals restaurantcriticus van Times Giles Coren in zijn boek How to Eat Out perfect omschrijft:
Wanneer je eenmaal het restaurant uitloopt, is het voorbij.
Wordt je klacht niet serieus genomen of blijf je met een teleurgesteld gevoel achter? Dan is het een ander verhaal en raden we je aan om, uiteraard kalm en niet overdreven, je verhaal te doen online. Dit is een goede en snelle manier om de aandacht te vestigen.
Klaag niet in de ruil voor gratis eten of drankjes
Hoewel het voor sommigen belachelijk klinkt, zijn er genoeg mensen die het doen: indirect vragen naar gratis producten. Maar, doe het niet! Ten eerste is het respectloos, en daarbij hebben ze je vaak genoeg door. En wanneer dat zo is, kan je er al helemaal naar fluiten!
Geloof niet in horrorverhalen
Verhalen dat restaurantpersoneel spugen in je eten of expres vieze dingen erdoor doen, zijn zelden tot nooit waar. Wees daarom niet gevreesd om je kritiek te uiten, zolang het maar oprecht is, opbouwend en redelijk.