Wat maakt Japanse Kewpie mayonaise zo bijzonder?
Kewpie is de enige echte Japanse mayonaise. De soort die je ook aantreft op je sushi en waar chefs van over de hele wereld dol op zijn. Wat maakt deze mayonaise anders dan alle anderen? En: waarom staat er een baby op de fles? Culy ging op onderzoek uit.
Een beetje vreemd
Toen we de fles voor het eerst zagen liggen, dachten we dat er babylotion in zat. Maar nee: het was toch echt mayonaise. Japanse mayonaise, welteverstaan. Kewpie krijgt daarmee wat ons betreft de award voor de meest vreemde verpakking.
Wat dan wel weer handig is (voor sushi!): de opening van de fles is dusdanig gemaakt dat je er verdraaid mooie streepjes mee kunt trekken. Gebruik de rode dop voor dunne streepjes en draai ‘m eraf als je een dikkere streep mayo nodig hebt.
Verslavend lekker
De fles mag dan een vreemd uiterlijk hebben, de inhoud is verslavend lekker. De Japanse mayonaise is licht pittig en heeft daarmee meer bite dan de mayo die je bij je frietje eet. De textuur is zijdezacht. Daardoor past ‘ie perfect bij sushi en andere Japanse gerechten als okonomiyaki en takoyaki (Japanse poffertjes met octopus).
Maar hij doet ‘t ook fantastisch op banh mi of een gewone boterham, op een burger, op taco’s, op je lobster rolls of zelfs in gevulde eieren.
Dashi en Japanse mosterd
We zijn al niet bepaald vies van mayonaise, maar Kewpie lijkt bijna iets verslavends te hebben. Dat komt door de toevoeging van mononatriumglutamaat, ook wel bekend als ve-tsin. Dat E-nummer zorgt voor de verslavende umami: ook wel bekend als de vijfde smaak.
Er gaat ook dashi in, Japanse mosterd en een mix van diverse azijnsoorten (waaronder appelazijn en rijstazijn). In de mayo gaan bovendien geen hele eieren, alleen de eidooiers.
De beste mayonaise ter wereld
Kewpie bestaat inmiddels alweer 92 jaar en is over de hele wereld een erg geliefd product. Het is ook de favoriete mayonaise van Chef Ron Blaauw en ook Chef David Chang noemt de mayo “De beste mayonaise ter wereld, omdat er ve-tsin in zit”. Het heeft zó veel fans dat er nu zelfs een pop-up mayonaise restaurant is in Tokio.
En dan moeten we het nog even hebben over de olifant in de kamer. Of in dit geval: die baby op de fles. Want waarom? De mascotte op de fles is gebaseerd op een cartoon uit 1909, van kunstenares Rose O’Neill.
Er werd een serie poppen van gemaakt en het figuurtje werd als handelsmerk opgekocht door de Kewpie fabrikant. Waarom ervoor is gekozen om juist deze afbeelding te gebruiken op de verpakking, blijft een mysterie…