Trend: hard seltzer: een soort cocktail van bruiswater, alcohol en fruitsmaak
Ineens vliegt de term ‘hard seltzer’ je om de oren. Zeker als je een beetje foodie bent met dorst. De hard seltzer is een dikke trend – zéker in Amerika – die nu ook naar ons land lijkt over te waaien. Maar wat is dit trendy zomerdrankje eigenlijk?
Wat is hard seltzer?
Hard seltzer valt in de categorie highballs. Dat wil zeggen: eenvoudige cocktails, die voor een klein deel bestaan uit alcohol, opgevuld met een non-alcoholische mixer. Eigenlijk zou je het kunnen zien als Spa Fruit met een tic.
Een hard seltzer wordt gemaakt van koolzuurhoudend water, vaak met een fruitsmaakje en maar een beetje alcohol (rond de 5%). Het drankje zit ook laag in de calorieën.
Amerikanen drinken al jaren ‘gewone’ seltzer: koolzuurhoudend water met een smaakje. Het drankje LaCroix bijvoorbeeld, werd in de afgelopen jaren een regelrechte hype. Voeg je daar een beetje alcohol aan toe, dan krijg je hard seltzer (soms ook spiked seltzer genoemd).
Dikke trend, maar waarom?
Maar waarom is hard seltzer ineens zo populair? Volgens Sebastian Kolstee en Ruben Wolvekamp van Kever (jawel: die lekkere jenever) – die onlangs een versie van het drankje lanceerden – wist hard seltzer zijn verkoopcijfers in Amerika in één jaar tijd te verdriedubbelen tot een bedrag van 328 miljoen dollar. Da’s geen kattenpis, dat zijn dikke pegels.
Ze verklaren de hype door de toenemende behoefte aan drankjes met minder alcohol. “Mensen gaan steeds bewuster consumeren. Dat betekent: minder vlees en meer biologisch eten. Maar je merkt het ook bij drank. Mensen drinken minder alcohol. Onze 0.0 Kever gaat bijvoorbeeld hartstikke hard. Er komen ook steeds meer drankjes met een functie. Kombucha bijvoorbeeld, dat een veel gezonder drankje is.”
> Lees ook: Corona als springplank – de heren van Kever lanceren verfrissend nieuw drankje
Populairder dan bier
Omdat er zo weinig calorieën in een blikje hard seltzer zitten, lijken Amerikaanse jongeren in ieder geval massaal over te stappen van bier op hard seltzer. Zij zien het als een gezonder, calorie-arm alternatief voor bier.
In Nederland was STËLZ de eerste die hard seltzer verkocht, sinds begin dit jaar. In Amsterdam werd het direct opgenomen bij speciaalzaak STERK, waar het schap in no time was uitverkocht. Het is te koop in de smaken raspberry en lime, binnenkort worden daar nog de varianten mango en grapefruit aan toegevoegd.
Andere soorten en merken die in Nederland verkrijgbaar zijn, zijn de hard seltzer lemon-lime van Kever op basis van graanalcohol. En de biologische variant op basis van wodka van Carlett Elix, in de smaken komkommer of citroen & gember. Een nieuwkomer in dit lijstje is Lot 42 (ook een aanrader!). Hun seltzers (in de smaken Blueberry & Lemongrass en Huckleberry & Ginger) zijn te koop via hun website.
Meer trends:
- Trend: focaccia kunst is misschien wel precies wat we nu nodig hebben
- Trend: ‘pancake cereal’ (mini pannenkoekjes als ontbijtgranen)
- Trend: de hele vis eten (van kop tot staart)