Trend: foodtrucks verhuizen naar binnen
Foodtrucks zijn hip! Maar in de grote steden in Amerika, waar het allemaal begon, heeft zich inmiddels een nieuwe trend voorgedaan: steeds meer trucks worden een restaurant, of openen er een winkel naast. Maar, waarom? Wij zochten het voor je uit.
Toen we voor het eerst van deze trend hoorden, was het eerste wat in ons hoofd opkwam: ‘succes’. Foodtrucks die zó succesvol worden dat ze de vraag niet meer aankunnen en hun business verplaatsen naar een blijvend pand. Klinkt logisch, toch? Niets is echter minder waar, want toen we wat verder keken kwamen we er al vrij snel achter dat het vaak juist eerder een handigheidje is, dan een succesverhaal.
Behalve dat een foodtruck dé manier is om te experimenteren met nieuwe producten, lijkt het een goedkopere manier dan het openen van een restaurant of winkel. Je hebt niet te maken met extreem hoge huren (zeker in grote steden als L.A. en New York), je hebt minder personeel nodig (nog lagere lasten) en als je merkt dat de zaken minder goed lopen, dan zet je je truck gewoon ergens anders neer.
Helaas blijkt het toch echt zo makkelijk nog niet, en zijn er zelfs voor velen meer voordelen voor het hebben van een winkel of restaurant, dan het beginnen van een eigen toko op wieltjes.
Vergunningen
Om te beginnen is er een vergunning voor de staplek nodig. Door de grote mate van populariteit nemen veel grote steden in Amerika geen nieuwe namen meer aan voor de wachtlijst en ze zijn vaak maar twee jaar geldig. Ja, op de zwarte markt kun je ze wel halen, maar dan betaal je zo’n $20.000,- per stuk, in plaats van de normale prijs à $200,-.
Een tweede probleem is het huren van personeel. Iedereen die in een foodtruck wil werken, moet in het bezit zijn van een vergunning voor het verkopen van eten en ook nog rijbewijs voor het besturen van zware voertuigen. Het proces om beide vergunningen te halen kost zo’n drie maanden, en je kunt pas beginnen wanneer je zicht hebt op een dergelijke baan. Lastig dus, en al helemaal voor een (toekomstige) werkgever.
Kosten
Naast dat het ontzettend moeilijk is om de benodigde vergunningen binnen te halen, zijn er ook nog de extra kosten die vaak worden vergeten. Het is namelijk zeker niet gratis om je foodtruck ergens neer te zetten, want net als de andere voertuigen, moet je ook hiervoor gewoon je eigen deel betalen. En dan hebben we het nog niet eens over de aanschaf van de truck.
Uiteraard zijn de financiële risico’s een stuk kleiner dan bij het huren van een pand, zo zijn de aanschafkosten van je truck een stuk lager dan een pand, en valt de huur ook vaak een stuk lager uit. Maar, of de kosten opwegen tegen de baten van een truck?
Van truck naar shop
Het verhuizen van de straat naar ‘echte’ winkels en cafés gaat dus eerder gepaard met hoge kosten en vergunningen, dan het hebben van succes. Zal dit het einde betekenen van de toch wel erg leuke en vaak originele foodtrucks? Wij hopen heel hard van niet!
Hoewel we in ons koude kikkerlandje nog niet op elke straathoek een truck hebben staan, winnen ze wel steeds meer gebied en vooral populariteit. Denk aan fenomenen als De Rollende Keukens en niet te vergeten Kanen bij Ten Kate.
We zijn dan ook benieuwd of de foodtrucks ook hier over een tijdje zullen verdwijnen. Wat denk jij?