Loved & loathed: de opvallendste foodtrends van 2023 (en wat we er écht van vonden)
Het jaar loopt ten einde en net als de halve wereld houden ook wij van terug- of vooruitblikkende lijstjes. Dit keer: de meest opvallende foodtrends van 2023 – én wat wij daar dan van vonden.
Wat vonden we leuk? En wat vonden we minder leuk? Een overzicht!
De opvallendste foodtrends van 2023
De crompouce
Het was een van de meest gegooglede woorden van 2023 – in het rijtje met ChatGPT, de oorlog in Gaza en Israël en ‘kabinet gevallen’ – en dat feit an sich is opmerkelijk, zo niet de staat van de wereld heden ten dage. Want je kunt er van alles van vinden; die roze geglazuurde croissant was misschien even de afleiding die we nodig hadden.
Heel eerlijk: ons moet je er niet voor bellen. Maar als je weet dat Bakker van Maanen een crompouceshop heeft geopend naar aanleiding van de trend, dan weet je dat de collectieve crompouceliefde groot moet zijn. En wij zijn de laatsten om daar iets op tegen te hebben – al helemáál in een jaar waarin de wereld wel wat meer liefde kan gebruiken.
Kaviaar
Hoewel alles duurder werd, kende kaviaar in 2023 een ongeziene revival. Niet alleen met een parelmoeren lepeltje uit blik, júíst op uiteenlopende snacks als frikandellen, kibbeling of wafels. Ook restaurants als 101Gowrie, FUKU Ramen en Bar du Champagne bleven de viseitjes (al dan niet als supplement) creatief in hun gerechten verwerken.
Wat wij daarvan vinden? Als iets wat helemaal bij het nu past. Zoals Culy’s Nancy het al eerder omschreef: “De hype rondom dit luxeproduct hoeft niet haaks te staan op de budgettrend: het wordt geschaard onder de noemer betaalbare luxe. Je hebt er maar een klein schepje van nodig voor een vleugje decadentie.” Al zweren wij zéker ook bij goedkopere forel- of zalmeitjes of bij vegan kaviaarparels gemaakt van zeewier.
Girl dinner
Toen Olivia Maher haar avondeten online slingerde onder de hashtag #girldinner had ze vast niet kunnen vermoeden wat voor trend ze daarmee zou ontketenen. Het principe van een girl dinner is eenvoudig: raap bij elkaar wat je in je koel- en voorraadkast aantreft en combineer die losse elementen tot een maaltijd voor jezelf.
De kracht zit ‘m in de lukraak bij elkaar gezochte combinaties van ingrediënten als kaas, crackers, druiven, augurken, bessen, koekjes, worst, taart, artisjokharten en ga zo maar door – liefst in gezelschap van een glas rode wijn.
Culinaire verfijning? Niet zozeer. Ontsnappen van maatschappelijke verwachtingen, met niemand rekening hoeven te houden en jezelf in een mum van tijd trakteren op wat lekkers? Yes, yes, yes.
Ondanks de misleidende naam is een girl dinner dan ook niet alleen voorbestemd voor vrouwen – zolang het maar een klein feestje is voor jezelf. Een girl dinner heeft alles te maken met ✨vibes✨ en bij Culy voelen we die 100%.
Roze eten
We zagen pumpvormige stukken watermeloen, we zagen roze frietsaus en rode bieten werden veelvuldig ingezet om pastadeeg, pizzabodems en softijs te voorzien van een roze tintje. 2023 was het jaar dat Barbie de filmzalen veroverde en ook de foodwereld heeft dat geweten.
Onder de hashtag #barbiecore bewezen foodies dat het rozekleurige Barbie-thema perfect door te voeren is naar je bord en de trend mag dan wel kortstondig geweest zijn – wij vonden ‘m stiekem best leuk. Al is het maar om Ryan Goslings kapsel een hart onder de riem te steken.
Maritozzi
Begin 2023 opende bakkerij Salvo de deuren in Amsterdam en sindsdien zijn de Italiaanse lekkernijen niet meer uit de hoofdstad weg te denken. Met name voor hun maritozzi – het Romeinse antwoord op puddingbroodjes – vielen we als een blok. Met smaken als hazelnoot, amarena en lavendel noemt Salvo zichzelf ‘pionier van de Amsterdamse maritozzi’ en daar is geen letter van overdreven.
Is het toeval dat ook de met kippenlever en kweepeer gevulde maritozzo van café restaurant Salvo een dikke hit werd ‘t afgelopen jaar? Wij denken van niet. En laat in 2024 ook gerust al die andere Italiaanse zoetigheden een podiumplekje krijgen…
Cottage cheese
Cottage cheese is hot! En dan met name in de onlinewereld, waar duizenden TikTokkers de veelzijdigheid ervan demonstreren met kookvideo’s. Van ijs tot roerei, pasta of toast: de eiwitbom kon in 2023 gerust een internetsensatie genoemd worden.
De smaak van cottage cheese mag dan wel neutraal zijn, de korrelige textuur is wat ‘t product uniek maakt. Sporters roemen ‘t dan weer omwille van de verhouding weinig calorieën – veel proteïnen. Met de drang naar gezond in januari is de voorspelling dat de hype nog niet meteen zal gaan liggen. Al verwerken wij cottage cheese toch het liefst in een een good old cheesecake, waarvan Alison Roman ons eerder dit jaar een recept cadeau gaf.
De kroketletter
Of je het echt een trend kunt noemen, vinden we twijfelachtig. Immers kwam de Croquetten Boutique in 2019 al met hun ‘Letter van croquet’ en het is ook niet zo dat frietzaken ‘m dit jaar massaal hebben verkocht.
Desalniettemin lag hij wel ineens bij een grote supermarktketen – Lidl – en dat vonden wij toch weer opmerkelijk. Ons zou het daarom niet verbazen mochten ook andere supermarktketens volgend jaar op die kar springen. Wat we van Lidls kroketletter vonden? Bekijk het hieronder:
Automaten met “gerechten”
De snackmuur is natuurlijk al tijden ons bloedeigen culinair erfgoed en wie een keer een rondje langs het platteland doet, zal ook wel automaten voor verse eieren, groenten en zuivel tegenkomen. Maar ook in restaurantachtige settings zien we steeds vaker automaten opduiken.
Een goed voorbeeld daarvan is Hey Cha in Amsterdam: het eerste zelfservice instant noodles-restaurant van Nederland. We hadden niet verwacht dat we op de drempel naar 2023 ook nog een onigiri-automaat zouden aantreffen bij Chatime in Utrecht. En dan was er ook nog PizzaTime: de pizza-automaat met warme pizza’s die ineens opdook in Hoofddorp.
Wat komt er in 2024 nog meer? Een softijsautomaat? Blikvisautomaten? Wij zitten nieuwsgierig klaar…
OMG: Pizzapunt in Hoofddorp is een pizza-automaat waar je 24/7 pizza’s kunt afhalen