Nederlandse foodie ergert zich het meest aan bediening in restaurants
Nederlandse foodies storen zich tijdens een avond uit eten het meest aan onvriendelijk en onoplettend personeel. Dat blijkt uit ons onderzoek onder 1215 lezers.
Bij de grootste ergernissen staat ‘onvriendelijke bediening’ met stip op één. Driekwart (74 procent) van de ondervraagden vindt dit het vervelendst. De nummer twee van de top drie ergernissen, ’onoplettende bediening’ (68 procent), sluit hierbij aan.
‘Eten van slechte kwaliteit’ wordt door 67 procent van de respondenten als ergerlijk beschouwd. Andere irritaties zijn een slechte verhouding tussen prijs en kwaliteit, smerige toiletten, en het feit dat een zaak geen gratis kraanwater schenkt.
De volledige top-13 restaurantergernissen:
- Onvriendelijke bediening (74 procent)
- Onoplettende bediening (68 procent)
- Slechte kwaliteit van het eten (67 procent)
- Een slechte prijs/kwaliteit verhouding (48 procent)
- Vieze toiletten (46 procent)
- Lang moeten wachten op eten (46 procent)
- Geen gratis kraanwater schenken (37 procent)
- Overlast (35 procent)
- Lang moeten wachten op de rekening (28 procent)
- Te krappe tafels (25 procent)
- Een rekening die niet klopt (15 procent)
- Menu’s met veel te veel keus (14 procent)
- Niet kunnen reserveren via internet (4 procent)
Restaurantbezoekjes
De ondervraagde foodies, representatief voor culinair minnend Nederland, gaan regelmatig uit eten. Zo’n 40 procent eet een paar keer per maand buiten de deur, 45 procent doet dit eens per maand. Ruim één op de tien bezoekt eens per week een restaurant, en een kleine groep hardcore foodies (3 procent) eet zelfs een paar keer per week buitenshuis
Fooi
Op de vraag ‘wanneer geef jij fooi?’ antwoordt ruim de helft (51 procent) met: “Ik geef alleen fooi als de service erg goed is”. Bij 18 procent zit er geen regelmaat in; soms wordt er fooi gegeven, soms niet. Ongeveer 29 procent van de ondervraagde restaurantbezoekers geeft altijd fooi. Slechts 1 procent van de respondenten zegt nooit fooi te geven.