Redactie
Redactie Gadgets 30 jul 2015
Leestijd: 4 minuten

Culy ontdekt… maaltijden laten thuisbezorgen via foodora

Afgelopen week schreven we al over een nieuwe dienst voor foodies: TringTring. Sinds kort is er weer een nieuwe bezorgdienst in Amsterdam: foodora

Deze start-up bezorgt eten van je favoriete restaurants op de fiets. Lekker groen! Bijzonder aan het bedrijf is dat ze ook eten bezorgen van restaurants waar dat eerder niet mogelijk was. foodora werd in oktober 2014 opgericht in Duitsland en is inmiddels wereldwijd actief in twaalf landen.

Aangesloten restaurants

De service startte deze maand in Amsterdam, maar heeft plannen om spoedig uit te breiden naar andere Nederlandse steden. In Amsterdam zijn al zestig restaurants aangesloten, zoals SLA, Beter & Leuk, Par Hasard, Coffeeconcepts, Supermercado, Jacketz, Holy Ravioli, Yoghurt Barn, Wagamama, Geflipt, Friska en Da Portare Via.

Vooral met die laatste zijn we blij, want we zijn dol op die pizza’s. “Bij Da Portare Via kregen we vaak de vraag waarom we niet bezorgen. Het maken van een pizza van zeer hoge kwaliteit beheersen we, maar het bezorgen is een ander vak. Met foodora kunnen nog meer Amsterdammers kennismaken met onze lekkere pizza’s”, aldus de manager van Da Portare Via.

Hoe werkt het?

Via de website kun je, à la Thuisbezorgd.nl, via een paar klikken gerechten bestellen voor lunch en diner (ontbijt wordt binnenkort toegevoegd). De belofte is dat elk gerecht binnen 40 minuten bij je thuis wordt bezorgd.

Betalen gaat met IDEAL, creditcard of PayPal waardoor contant geld overbodig is. Inmiddels zijn er ruim 100 fietskoeriers die worden ingezet in Amsterdam.

Culy ontdekt…

We registreren ons via de website, dat is zo gepiept. Vervolgens voeren we onze postcode in. Jammer is dat je bij het ene postcodegebied (centrum Amsterdam) ruim 40 restaurants als optie krijgt, maar in een postcodegebied vlak daarnaast (het begin van Amsterdam Oud-West) dat opeens nog maar 10 opties zijn.

Bij sommige restaurants is pre-order mogelijk: dan bestel je ‘s middags bijvoorbeeld al vooruit voor ‘s avonds. Goed idee.

We kiezen voor Holy Ravioli, een heerlijke pasta-traiteur. De lasagne met bospaddestoelen en truffel en twee desserts (een pecan-carameltaartje en een citroen-meringuetaartje) belanden moeiteloos in ons winkelmandje. De prijzen liggen wel nét iets hoger dan als je bij het restaurant zelf afhaalt: 1 euro extra bij de lasagne en 25 cent extra per toetje.

En dan zijn er natuurlijk nog bezorgkosten: die variëren normaliter tussen € 1,99 en € 4,99, afhankelijk van het restaurant en de ligging. Bij ons zijn de kosten € 1,99.

Na het bestellen krijgen we direct een bevestigingsmail; dit gaat vlekkeloos. We plaatsen de order om 19.06 uur, en in de mail wordt beloofd dat de maaltijd binnen 40 minuten wordt bezorgd.

Om 19.35 uur worden we gebeld (door foodora zelf, heel netjes!): door onverwachtse drukte kan het iets langer duren voordat de bestelling aankomt, maar het streven is 19.50 uur. Uiteindelijk belt de bezorger om 20.10 uur bij ons aan. De lasagne is goed heet en geweldig van smaak, de toetjes lichtelijk gehavend door het vervoeren, maar desalniettemin ontzettend lekker.

De tweede test

De volgende dag bestellen we nogmaals, ditmaal bij restaurant Bocconi. Een bruschetta met tomaat, mozzarella en basilicum en een linguine alla vongole.

Bij dit restaurant liggen de prijzen via foodora wel een stukje hoger dan bij de zaak zelf. De linguine kost via foodora € 17,- (via Bocconi zelf € 14,95). De bruschetta doet online € 6,50 (via Bocconi zelf € 6,20). De bezorgkosten zijn dit keer € 2,50.

Ook deze keer gaat het bestellen perfect, maar wordt het eten wederom ruim 60 minuten na bestellen bezorgd (20 minuten later dan beloofd). Wel worden we weer netjes gebeld dat de bezorging verlaat is, ditmaal door de bezorger zelf.

Bij aankomst treffen we in de tas wel de pasta aan, maar niet de bruschetta. We sms’en de bezorger, en de vriendelijke jongen gaat weer op pad. Ruim een halfuur later bezorgt hij alsnog de bruschetta (met duizendmaal excuus).

Conclusie

De foodora dienst werkt feilloos. Eigenlijk precies hetzelfde als Thuisbezorgd.nl, met twee grote verschillen: het wordt bezorgd op de fiets en er is een originelere keuze aan restaurants.

Momenteel zijn er ook zaken aangesloten op foodora (zoals SLA), die al een eigen bezorgservice hebben, maar er is vooral een fiks aantal restaurants die nog niet bij je thuis levert, en nu via foodora wel. Dat is een groot pluspunt.

Het bestelproces en de bezorging werkt prima. Het enige is dat de claim dat ‘elk gerecht binnen 40 minuten bij je thuis wordt bezorgd’ dus niet klopt; bij ons duurde het ruim een uur, bij allebei de testmomenten. Dat is niet heel erg, maar beloof het dan (nu) nog niet.

Ook het vergeten van één gerecht bij de tweede bestelling is niet fijn (maar dit lag waarschijnlijk aan het restaurant, niet aan de foodora bezorger).

Als er nog een aantal puntjes worden aangescherpt, denken wij dat voor Amsterdam (en hopelijk straks ook voor andere Nederlandse steden) foodora een echte aanwinst is, zeker voor culy’s met een voorliefde voor unieke restaurants.

Foutje gezien? Mail ons! Jouw feedback maakt Culy nóg lekkerder.

Dagelijks de lekkerste recepten in je inbox 🥘

Een mail waar het water je al van in de mond loopt.