Knappe reclamestunt: Lidl houdt Zweedse foodies voor de gek met ‘toprestaurant’
In september dit jaar opende er een sjiek pop-up restaurant in Stockholm, onder de naam Dill. Een hip interieur, bekende topchefs in de keuken, Michelin-waardige gerechten en een sfeer waar Zweedse foodies zich direct door aangetrokken voelden. Het menu? Negen-gangen culinaire hoogstandjes voor omgerekend 60 euro per persoon. Drie weken lang zat de zaak stampvol. Maar wat bleek…
… het was een slimme reclamestunt voor budgetsupermarktketen Lidl, bedacht door een Zweeds reclamebureau. Onder het motto ‘Sometimes you need to change the outside, to get people to discover the inside’ kookten de chefs drie weken lang met enkel Lidl-producten bijzonder culinaire maaltjes. Het vlees, de vis, groenten, aardappelen, sausjes… alles kwam van Lidl en was, zoals we weten, erg budgetproof. Vandaar ook de naam: de letters van Lidl gehusseld tot Dill. Een geslaagde hoax of een flauwe grap? Daar zijn de meningen over verdeeld in Zweden. Het deed ons een beetje denken aan de Zeeman stunt op de Amsterdam Fashion Week in 2011.
Bekijk het filmpje:
Een aantal beelden: