Trend: ijs in hartige smaken
Sinds we door Nomnomnom van Dorothy Porker bladerden, krijgen we haar szechuanpeper-ijs niet meer uit ons hoofd. Want ijs dat niet mierzoet is, maar ook een hartig element heeft, dat wekt onze interesse. En laat deze hartige ijssmaken nou net iets zijn dat we de laatste tijd steeds vaker aantreffen, een trend die we vanaf de zijlijn héél enthousiast aanmoedigen.
Misschien begon het wel bij Top Craft Ice Cream: een Amsterdams ijsmerk dat er inmiddels helaas mee is gestopt. Destijds overtuigden ze ons massaal met hun geniale smaken als Earl Grey met gekonfijte citroenschil of Maple Bacon Breakfast. Je begrijpt: ons gemis is gróót, nu hun ijs niet meer verkocht wordt.
Zoet, hartig, umami
Toch stuitten we kort daarna op een goed alternatief: Tudy’s Kitchen. Daar vonden we weer smaken als sage-brown butter-cookie dough en roasted balsamic-blueberry-goat cheese. En misschien wel de allerleukste smaak: chicken & waffles. Het brein erachter is een powervrouw van jewelste die Nekeia heet en die vindt dat ijs niet alleen zoet, maar dus ook hartig en umami moet zijn.
Een filosofie waarin wij ons hé-le-maal kunnen vinden. Fun fact: ooit liep ze op goed geluk delicatessenwinkel Sterk (Amsterdam) binnen met een van haar samples. De dag daarna smeekten de eigenaars haar al om extra potten voor in de winkel (die inmiddels – uiteráárd – als zoet-hartige broodjes over de toonbank gaan).
Midden-Oosters getinte smaken
Ook van het Antwerpse Milad Ice Cream worden we behoorlijk blij. Ook bij hen valt het op dat hun Midden-Oosters getinte ijssmaken steeds een hartig element bevatten: van tahini-stracciatella, saffraan-roos-pistache of rabarber-framboos-harissa (!).
En naast ijs dat je kunt kopen, tref je dus ook in kookboeken steeds vaker een recept voor een bijzondere ijssmaak aan. Het ijs met szechuanpeper uit Nomnomnom waarover we het eerder hadden dus, maar ook het miso-ijs uit kookboek Asian Soul Food. Ook ons eigen recept voor ijs met zwarte peper en krokante pijnboompitten misstaat niet in dit lijstje. Maar bij Culy zijn we dan ook érg goed in het inspelen op de laatste foodtrends hè…? 😉