20x foodtrends voor 2025 (van hojicha-thee tot augurkensnoepjes)
Het is weer tijd voor de leukste lijst van het jaar (en dat jaar is nog maar net begonnen) én de lijst waar je gegarandeerd trek van gaat krijgen: we voorspellen de foodtrends voor 2025! Noteert u even mee?
Culy voorspelt…
De Culy-redactie ziet, hoort en proeft het hele jaar door zo’n beetje alles wat los en vast zit. En een van de leukste aspecten van ons werk, is dat we continu omringd zijn door de nieuwste innovaties op het gebied van eten en drinken en dus ook héél veel foodtrends geboren zien worden.
Voor 2025 voorspellen we dat we de volgende 20 foodtrends veel zullen gaan zien. Het belooft een jaar vol thee, augurk en bijzondere dumplings te worden…
De foodtrends voor 2025
- Culy voorspelt…
- 1. Hojicha: rokerige groene thee
- 2. Donuts: gevuld en uit andere wereldkeukens
- 3. Bagels gaan het straatbeeld overnemen
- 4. Calimocho: het it-drankje
- 5. Whisky sour: populaire cocktail
- 6. Zo min mogelijk bewerkt
- 7. Thee als smaakmaker in baksels en cocktails
- 8. Dumplings met een twist
- 9. Meer hippe drankjes
- 10. Pittig eten wordt nóg pittiger
- 12. Augurksmaak
- 13. Overal sando’s (die soms gewoon tosti’s zijn)
- 14. Culinaire tosti’s
- 15. Tofu als oude vertrouwde vleesvervanger
- 16. Crumbl cookies
- 17. Drankjes met (zichtbare) laagjes
- 19. Alt-pasta
- 20. Warme chocolademelk krijgt een upgrade
- Meer foodtrends waar we over schreven:
1. Hojicha: rokerige groene thee
We beginnen met het slechte nieuws: door een matcha-tekort zou het weleens kunnen dat je 2025 zo nu en dan zonder je matcha-fix moet doorkomen. En koffie belooft komend jaar haast onbetaalbaar te worden. Het goede nieuws is dat er een nieuwe kandidaat staat te trappelen om de matcha-hype van 2024 – en je koffieverslaving – te evenaren en dat die nog stukken betaalbaarder is ook. Hojicha is net als matcha een Japanse groene theesoort, maar dan één die rokerig, nootachtig en zoetig smaakt.
Dat smoky randje krijgt ‘ie omdat de theebladeren worden geroosterd. In Japan is het zo populair, dat de kenmerkende geur ervan in vrijwel elk winkelcentrum hangt. We vonden ‘m al eens terug in KitKats, ijs, en in alcoholvrije thee-pairings bij restaurants, maar je kunt nu ook al een Hojicha Latte proberen bij Salvo en Oficina in Amsterdam.
Alles over Japanse Hojicha thee: laag in cafeïne én goed voor je gezondheid
2. Donuts: gevuld en uit andere wereldkeukens
Misschien dat we hojicha dan ook meteen terug gaan zien als smaakje bij een gevulde donut. Want na de grote crompoucegekte en Dubai-reep-hype is het zo klaar als een klontje dat we ons wat betreft foodtrends graag laten leiden door onze massale zin in zoet. En omdat we die zoete croissants nu allemaal wel gezien hebben, voorspellen we dat de donut zijn plek gaat innemen.
Naast de geglazuurde exemplaren verwachten we meer gevulde donuts in ons land te gaan zien – klassiek met een jamvulling of custard-jamvulling, met pistachecrème à la Italiaanse bomboloni, of met rodebonenpasta zoals de Koreaanse chapssal en natuurlijk kan het nog veel gekker en decadenter. Culy’s Melvin deed het kunstje ook alvast even voor met deze crème brûlée-donuts. En ook Griekse loukoumades en Indiase gulab jamun gaan we met open armen verwelkomen op ons bord.
Culy Homemade: crème brûlée-donuts (voor de échte zoetekauw)
3. Bagels gaan het straatbeeld overnemen
Naast de donut is er nog zo’n iconische Amerikaanse hap waarvan je vast meteen weet waar we het over hebben – er zit niet voor niets al jaren een emoji van een bagel in je telefoon. De bagel is natuurlijk niets nieuws, maar er is wél een opvallende trend waarneembaar in New York – toch wel een beetje de bakermat van de bagel (of in ieder geval de tweede bakermat, nadat ‘ie door Joodse immigranten vanuit Polen werd meegenomen naar de Big Apple).
Amerikaanse media spreken namelijk over een heuse bagel boom waarbij tal van nieuwe, hippe zaken openen met hun eigen moderne kijk op het ronde broodje met het gat (om er een paar te noemen: Apollo Bagels en Leon’s Bagels). Mensen staan er gerust een half uur of langer voor in de rij. Ook in Londen is de bagel in New Yorkse stijl populair; de Britse krant The Telegraph noemt het “Het zuurdesem van 2024”.
In onze hoofdstad zitten zeker al een paar goede bagelzaken, maar we verwachten dat die échte goede bagels in New Yorkse stijl nu ook in Nederland gaan landen. We hebben niet voor niets een broodjescultuur én er zijn maar weing mensen vies van bagels. Wat wij wel een slimme vondst vinden: bij sommige bagelzaken worden de bagels niet belegd, maar krijg je je cream cheese en toppings mee in bakjes. Je scheurt stukjes van je bagel en doopt die in de dips.
4. Calimocho: het it-drankje
We moeten er waarschijnlijk nog een paar maanden op wachten, maar zodra het zonnetje zich weer laat zien, de sjaals weer terug in de mand kunnen en we weer het terras op gaan, zou calimocho weleens hét it-drankje van 2025 kunnen worden. Wat is het? Het klinkt eigenlijk als een vrij ordinaire mix van gelijke delen rode wijn en cola. Maar zoals het met wel meer Spaanse uitvindingen aan het drankjes-firmament gaat (Agua de Valencia, Sangria, Tinto de Verano…), gaat het er verdomd goed in, zéker met een zonnetje op je toet.
Tot onze vreugde gaf chefkok Derk Jan Wooldrik van Café Marseille er een recept voor in zijn gelijknamige kookboek en in andere landen zien we al hippe ingeblikte versies van calimocho (wat ook wel als kalimotxo wordt geschreven) opduiken. Wij vinden het in elk geval stoerder dan een Aperol Spritz, en het is ook nog eens stukken voordeliger…
5. Whisky sour: populaire cocktail
We blijven nog even in de drankenhoek – veels te gezellig – voor nog een ander trendalert: de Whisky Sour – een combinatie van whisky met citroensap, suikersiroop en een schuimkraag van eiwit – bleek in 2024 namelijk de op één na meest bestelde cocktail in de horeca (wat de populairste dan was? De Espresso Martini natuurlijk). Sowieso merken we een grote nieuwsgierigheid naar whisky op, maar voor wie deze sterkedrank nog wat te zwaar en in sommige gevallen rokerig vindt, is de whiskycocktail een fijn instapmodel.
6. Zo min mogelijk bewerkt
Grote trends op het gebied van gezonde voeding, waren er in 2024 vooral in de vorm van het carnivoordieet en onbewerkt – of zo min mogelijk bewerkt – eten. Gaan we het komende jaar veel nieuwe claims zien op producten in de supermarkt wat betreft duurzaam, onbewerkt en gezond? Wij verwachten van wel. Het boek ‘De mens is een plofkip‘ van journalist Teun van de Keuken is wat dat betreft verplichte kost.
7. Thee als smaakmaker in baksels en cocktails
We hadden het aan het begin van deze lijst al over een up & coming theesoort, maar thee is ook in zijn algemeenheid bezig aan een stevige opmars; zowel in onze mokken als in cocktails (!), baksels als koekjes en cake en ijs. Thee met melk is ook ineens in zwang, bijvoorbeeld in de vorm van een Rooibos Latte.
Culy’s Ogechi leeft naar eigen zeggen al eventjes in een soort theebubbel en ziet opvallend veel Early Grey en Milky Oolong voorbijkomen, als smaakmaker in koekjes, chocolademelk, cakes en cocktails. Zo hebben zowel Pulitzer’s Bar en Fitz’s Bar in Amsterdam er drankjes mee op de kaart staan. Als je een echte theeleut bent, moet je ook beslist eens naar theewinkel Moychay in Amsterdam voor een high tea of interessante proeverijen en workshops.
@moychaynl 🍰 A beautiful high tea in Amsterdam’s most relaxing tealounge @ Moychay 🤍 #teaclub #amsterdamcafe #hightea #amsterdamactivities #tealoung
8. Dumplings met een twist
Ligt het aan ons of liggen er opeens opvallend veel dumplings in de supermarkt? Zowel in het vriesvak als op de borrelafdeling regent het nu haast gyoza’s en dim sum en je hoort ons niet klagen. Experts uit de voedingsindustrie deelden met de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods dat ze voor 2025 een grote dumpling-trend aan zien komen.
Naast de klassieke dumplings en vullingen zien zij op TikTok en in de horeca ook steeds meer plaats voor fusion ontstaan en voor dumplings uit minder bekende wereldkeukens, zoals Mexicaanse tamales, Nepalees-Tibetaanse momo, Turkse manti en Poolse pierogi.
In het laatste kwartaal van 2024 openden er in Utrecht en Rotterdam twee filialen van Hangry Hats; een Nederlands bedrijf dat een handgemaakte kruising serveert tussen ravioli en dumplings, naar (Zuid-)Oostenrijks recept en met wereldse smaken die van hartig tot zoet reiken.
9. Meer hippe drankjes
Al die hippe drankjes in blikjes en flesjes waar je je afgelopen jaar een breuk mee hebt lopen zeulen vanaf de supermarkt naar huis? Investeer maar vast in een massage-apparaat voor die rug van je, want we verwachten dat deze trend nog verder uit gaat breiden. Deze tiny luxury speelt perfect in op de trends betaalbare luxe en alcoholvrij én biedt in veel gevallen ook een gezonder alternatief voor alcohol of reguliere frisdranken, die veel suiker en geur-, kleur- en smaakstoffen bevatten.
Dit zijn de favoriete drankjes uit de supermarkt van de Culy-redactie (van kombucha tot frisdrank)
10. Pittig eten wordt nóg pittiger
We struikelen anno 2025 over de spicy snacks – kijk alleen al naar de populariteit van Buldak Ramen en Takis – en dat heeft er alles mee te maken dat er van die fijne stofjes worden aangemaakt in je hersenen als je pittig eet. Pittige voedingsmiddelen eten is daarmee een beleving op zich, zeker als je er een challenge van maakt, iets wat zich ook graag laat vastleggen in een leuke video voor social media.
Maar naast dat fijne gevoel, draait het ook om smaak: steeds meer horecazaken maken hun eigen hot sauce en elke zichzelf respecterende foodie heeft wel wat potjes of flesjes in de koelkast staan om maaltijden mee up te spicen. Ook verbinden steeds meer bekendheden hun naam aan een eigen hot sauce, zoals Ed Sheeran en Brooklyn Beckham, of in ons eigen land Faberyayo & Sef en Perry de Man die de samenwerking aangingen met de sausmakers van Heatsupply. In 2025 gaan we alleen nog maar heter, zoals met hete snoepjes, spicy cocktails en aantrekkelijke hot sauces.
Culy test: ‘Hot Ones’ naspelen met de hot sauces van Heatsupply
12. Augurksmaak
We zijn in ons land in het gezelschap van toch wel de allerleukste augurkenmakers die er zijn – de familie Kesbeke – maar er zijn meer wegen die ons in 2025 naar de augurk gaan leiden. Zangeres Dua Lipa verklaarde nog niet zo heel lang geleden augurkensap en jalapeno’s bij haar cola te doen, dus het wachten is nu of ‘s werelds grootste colabedrijf daar ook een kant-en-klaar ingeblikte versie van gaat aanbieden.
Ook werd er in 2024 door Heinz een ketchup met augurk gelanceerd die – we moeten bekennen – verslavend lekker is (denk aan de fritessaus van McDonald’s, maar dan in de vorm van ketchup) alsook kaas met augurk, leverworst met augurk en het enige echte augurk-ijsje. En we zijn nog lang niet uitgeaugurkt: we gaan ook nog chips, popcorn en nootjes met augurksmaak, bier met augurk en snoepjes met augurk zien.
13. Overal sando’s (die soms gewoon tosti’s zijn)
De sando is al jaren een geliefde snack in Japan. Zo ken je misschien de katsu sando – met een dikke schnitzel, saus en kool ertussen – de egg sando met eiersalade en de fruit sando wel. Enige tijd geleden werd de katsu sando in één klap het meest gehypete broodje van Londen en doken er allerlei versies van de sandwich op en in ons land eet je heerlijke versies bij Bento Café in Rotterdam, Ranchi in Amsterdam en Sando in Utrecht.
Buiten onze landsgrenzen zien we dat de sando steeds meer restaurants overneemt; van Libanese en Italiaanse versies tot aan zuurdesem-sando’s in Berlijn. Goede initiatieven daargelaten, vragen we ons wel af in hoeverre je nog van een sando kunt spreken als het broodje meer lijkt op een zuurdsemtosti.
14. Culinaire tosti’s
En dat brengt ons bij de volgende trendvoorspelling – en eentje die we hard toejuichen – die van de culinaire tosti. Bar Gui stopte bijvoorbeeld merg en truffel tussen z’n croque madame, en Dignita in Amsterdam serveert een ‘miso-tosti’ met misoboter en crispy chili-olie. Deze vaste waarde van de lunchkaart verdient wel eens een keer zo’n culinaire oppepper. Lezen de voetbalkantines ook mee?
Het verschil tussen een croque monsieur en madame (+ ons ultieme recept)
15. Tofu als oude vertrouwde vleesvervanger
Dit wordt het jaar van de tofu: ingekerfd, gemarineerd en gebakken als nasu dengaku (miso-aubergine), of silken tofu die als romige dip of basis voor desserts (ja, dat kan: kijk maar naar deze vegan chocolademousse) wordt gebruikt. In een bos van vleesvervangers grijpen we naar een eeuwenoud Aziatisch basisingrediënt om ons de weg te wijzen. Bij deze hotspot staan mensen in elk geval in de rij voor een bijzonder tofugerecht:
Mensen rijden om voor dit gevulde(!) tofugerecht van Asian Delight: dit is waarom
16. Crumbl cookies
Ze waren afgelopen jaar dé koekjeshit op TikTok: Crumbl Cookies. Deze grote, verse, luxe ‘cookies’ van een Amerikaanse bakkerijketen werden wereldberoemd vanwege hun wisselende smaken en het koekje dat ze samen met (de eveneens wereldberoemde) zangeres Olivia Rodrigo uitbrachten. Houd ze in de smiezen, want in de zomer zou Crumbl Cookies ook vestigingen openen in Amsterdam en Utrecht en we weten nu al dat het daar rijendik gaat staan.
17. Drankjes met (zichtbare) laagjes
Aangezien we met z’n allen héel goed gaan op eten dat er ‘wauw’ uitziet (niet alleen het oog wil wat, maar onze volgers op sociale media ook), zijn ‘layered drinks’ oftewel: drankjes met zichtbare laagjes, gegarandeerd een hit. Bij koffiebar Weird Space in Berlijn zijn ze daar heel goed in en ook met matcha-drankjes (waar je bijvoorbeeld weer gekleurd fruit aan toe kunt voegen) en affogato’s kun je heel goed spelen met laagjes. Het maakt drankjes net meer ‘fun’ en dat zit ‘m natuurlijk óók in het doorbreken van die laagjes met je lepel.
19. Alt-pasta
Pasta met saffraan, met crispy chili-olie of op z’n Thais; het was rapper slash foodie slash presentator (want hij maakt heerlijke programma’s op YouTube) Action Bronson die ons er op wees dat er een ALT-pasta-revolutie gaande is (waarbij ALT hier voor alternatief staat). Natuurlijk niet in Italië – menig Italiaan zou een hartverzakking krijgen bij het idee – maar bijvoorbeeld wel in New York, Los Angeles en in het Australische Melbourne, waar een pastabar zit die zelfs de naam ALT draagt. En ja, daar staat dan bijvoorbeeld een gerecht met gnocchi, duxelles, enoki, pecan en pickle van shiitake op het menu.
Ook op andere plekken duiken de ALT-pasta’s zo zoetjesaan op: restaurant Chez Nina serveert bijvoorbeeld al sinds de opening een inmiddels befaamde bucatini met pomodori en pindakaas (Culy’s Ogechi bracht er een ode aan met deze macaroni-ovenschotel met een Indo-twist), en ook Bar Gui zoekt ruzie met de Italianen met capellini-pasta met bonito flakes en kaviaar. En Nigella Lawson dropte ook nog eventjes een carbonara met sojasaus en chili crisp. Kom maar door met die pasta’s!
Culy Homemade: macaroni-ovenschotel met gehakt, pinda’s en pomodori-pindakaassaus
20. Warme chocolademelk krijgt een upgrade
Met een dikke rand van marshmallow-schuim eromheen, met matcha of een witte chocolademelk waarvan je in katzwijm valt: je kopje warme chocolademelk krijgt de komende tijd een lekkere upgrade. Want we vinden het steeds belangrijker dat we die volle, diepe chocoladesmaak terugproeven.
Mocht je toch liever thuis een kopje warme choco maken met cacaopoeder, dan kun je de komende tijd gaan voor nieuwe varianten: bijvoorbeeld een cacaomix met toegevoegde valeriaan, waarvan je lekker gaat slapen of plantaardige cacaomix. Voor al onze cacao geldt dat we de herkomst steeds belangrijker vinden en dat we ook de gezondheidsvoordelen ervan meer willen gaan benutten.
Meer foodtrends waar we over schreven:
- Trend! Corn dogs zijn in opkomst: dit is wat je moet weten
- TikTok-trend: honey butter toast (en wij snappen waarom)
- Olijfolie over roomijs: de ‘trend’ is terug (aangevuld met kaviaar!)