Eetbare verpakkingen: de nieuwe trend?
Eetbare verpakkingen die ook nog eens lekker smaken, lijken een trend. Zo is er de WikiBar in Parijs, waar producten met eetbare verpakkingen worden geserveerd. En de Braziliaanse keten Bob’s vouwt smakelijke papiertjes om zijn hamburgers.
De hamburgerketen Bob’s (met ruim 600 vestigingen in Brazilië) bedacht eind 2012 eetbare papiertjes voor hun snacks. Ze verpakten hun befaamde hamburgers in december 2012 in een hoesje van eetbaar papier. Volgens de klanten smaakt het papier gewoon naar de hamburger zelf. Het bleek een slimme marketingtruc, want niet veel later werd er wereldwijd over gepraat en geblogt. Het zou eigenlijk een tijdelijk experiment zijn, maar het succes bleek zo overweldigend dat Bob’s er mee door ging.
Volgens Huffington Post is het een heuse trend aan het worden. Zo is er een ijssalon in Los Angeles, Coolhaus, die roomijsjes verpakt in eetbaar papier. Ook The Guardian pikte de hype op.
Topchef Heston Blumenthal werkt al heel lang met eetbaar papier in zijn sterrengerechten: zo verpakt hij zijn gezouten karamelsnoepjes in eetbaar cellofaan, gemaakt van glycerine en gelatine.
In Nederland wordt voor snoepjes en gebak, zoals kokosmakronen, vaak eetbaar papier van ouwel gebruikt: dunne, witte velletjes, gemaakt van rijstzetmeel of aardappelzetmeel. En de hostie in de kerk: ook gemaakt van ouwel!
Op internet worden grote vellen eetbaar papier verkocht, ook geschikt om in de printer te gebruiken (let op: je moet dan ook eetbare inkt aanschaffen).