Wat maakt de viral Dubai-(chocolade)reep nou eigenlijk zo duur?
Het lijkt soms wel alsof we met zān allen van trend naar trend leven. Zo werden we begin dit jaar allemaal gek gemaakt door de bubble-tea-hype en voordat we uitgebubbeld waren, klopte de crompouce alweer op de deur. Maar de Dubai-reep is met zān exorbitante prijskaartje van gemiddeld 15 euro de duurste foodhype van het stel. Wat maakt die chocoladereep zo duur Ć©n is die prijs gerechtvaardigd? Culy zocht het uit.
Dubai-oliebollen
De Dubai-reep is minstens zoān grote hype geweest als de crompouce en is inmiddels uitgegroeid tot waar mainstreamproduct. De reep ligt nu namelijk in zoān beetje alle grote supermarkten en hoewel āie in het begin van de hype schaars was, vind je ām nu op iedere hoek van de straat.
Daarnaast zijn de variaties ook niet aan te slepen, want na een zomer vol Dubai-ijs hebben we de eerste Dubai-oliebollen (we kid you not) nu ook al gespot bij diverse oliebollenkramen. Het wachten is op de Dubai-kruidnoten en -paaseitjes.
Goedkoop is de reep nooit geweest: je betaalt er algauw zoān 14 euro voor. Maar wat maakt ām zo duur? Zijn dat de ingrediĆ«nten? De bereiding? Of puur de hype? Culy dook in de wereld van chocolade, pistache en kĆ¼nefe om te kijken waar het torenhoge prijskaartje nou eigenlijk vandaan komt.
@monicageuze UGH 10/10
Wat is een Dubai-reep?
Afgelopen juli verschenen de eerste videoās over deze chocoladereep op TikTok. De gevulde reep viel bij veel mensen gelijk op door de perfecte knak van de chocolade, waarna voor het eerst werd kennisgemaakt met het hemelse goedje dat vanbinnen verstopt zat. De groene substantie die is gemaakt van verse pistache, witte chocolade en kataifi is smeuĆÆg en knapperig tegelijk: een ideale combinatie.
En zoals dat gaat met viral videoās ging het balletje al heel snel rollen. Binnen de kortste keren had menig influencer een reep te pakken en wilde Nederland massaal aan de Dubai-reep. Op dat moment was de chocoladereep nauwelijks te verkrijgen en razendsnel uitverkocht.
Hoewel het zelf maken van de Dubai-reep voor sommigen een optie was, duurde het niet lang voordat de eerste chocolatiers hun kans schoon zagen en zich aan de internettrend waagden.
Vernederlandste chocoladereep
De reep die we toen massaal zagen, was stiekem al een beetje vernederlandst. De witte chocolade die daarbij door het pistachemengsel is gemengd, zit namelijk niet in het originele recept.
De originele versie is gebaseerd op Knafeh, een Midden-Oosters dessert dat is gemaakt van kataifi en kaas. Het in Dubai gevestigde Fix Dessert Chocolatier maakte een reep met kataifi, pistache enā¦ tahin! Een stuk minder zoet dan we inmiddels gewend zijn dus.
Kataifi ā of engelenhaar zoals we dat in Nederland noemen ā bestaat uit flinterdunne deegsliertjes van filodeeg. Het is ontzettend moeilijk om het zelf te maken, maar gelukkig zijn er genoeg kant-en-klare-variaties te vinden in de (Midden-Oosterse) supermarkt.
Je bakt het deeg krokant in de oven, mengt het met de witte chocolade en het pistachemengsel en verwerkt het als vulling in een reep van melkchocolade.
Knafeh (of kĆ¼nefe): een hĆ©Ć©l bijzonder nagerecht voor fans van baklava
Waarom is de Dubai-reep zo duur?
Dubai is een dure stad met een nog duurder imago. Alles kan en alles mag, want geld speelt geen rol. Dat ook de reep het dure imago aangemeten kreeg, is dan ook niet gek. Sterker nog: in Dubai is het geen uitzondering dat chocoladerepen met eetbaar goud worden belegd of andere dure producten.
Toen de Dubai-reep in Nederland neerstreek werd āie verkocht voor niet minder dan 16 euro. Maar waar komt die prijs vandaan?
We vroegen Meester Patissier en SVH Meesterijsbereider Hidde de Brabander wat de chocoladereep zo duur maakt, want hoewel chocolade van goede kwaliteit een prijskaartje heeft en pistache niet de goedkoopste noot in het assortiment is, lijkt de prijs toch ergens anders vandaan te komen.
Hidde: āWat deze reep in de basis duurder maakt, is de pistachepasta. Als je een pasta van goede kwaliteit wil hebben, moet je daar wat voor neerleggen. Schandalig duur is dat overigens niet. Hetgeen wat deze reep zo duur maakt, is puur de hype die op sociale media is ontstaan. Als je dat in het begin combineert met een schaarste kun je er alles voor vragen wat je wil. En belangrijker nog: mensen betalen er dus blijkbaar voor.ā
Hoe maak je een Dubai-reep?
Het maken van een Dubai-reep is volgens Hidde overigens geen hogere wiskunde. De moeilijkheid zit ām in de vulling. De kĆ¼nefe moet perfect gebakken worden zodat āie knapperig is, maar ook smeuĆÆg blijft zodra het in de reep als vulling gaat. En de chocolade? Een eitje, volgens Hidde. Je hoeft er volgens hem geen bijzondere dingen mee doen voor deze Dubai-reep; het is de vulling die deze reep bijzonder maakt.
Zolang je een Dubai-reep bij een chocolatier koopt, kun je er van uitgaan dat de prijs van de Midden-Oosterse lekkernij gerechtvaardigd is. De reep en chocolade wordt daar met de hand getempereerd, gevuld en ingepakt. Daarnaast is de kwaliteit van de producten vele malen hoger dan de producten uit de supermarkt. En precies die laatste groep is er niet vies van om uit dergelijke trends een slaatje te slaan.
@harrisonwebb97 Making the viral dubai pistachio chocolate bar š« #dubaichocolate #viralfood #pistachio #knafeh #chocolate #fixchocolate #dubai #easyrecipe
Kwaliteit vs kwantiteit
We zeiden het al: de repen liggen inmiddels in zoān beetje iedere supermarkt voor een lagere prijs dan bij de chocolatier, maar voor een relatief hoge prijs als je het vergelijkt met het chocolade-aanbod in de supermarkt.
Hidde: āDe supermarkt zoekt altijd naar short-cuts om producten zo goedkoop mogelijk (na) te maken. Zodra een supermarkt winst wil maken, wordt āie vaak twee of drie keer zo duur als de inkoopprijs. Tegelijkertijd willen ze het ook niet te duur maken om te kunnen concurreren. Dan merk je dat het altijd ten koste gaat van de kwaliteit. Dat is in dit geval minder pistache, goedkopere chocolade en meer boter of suiker.ā
Het kenmerkt eigenlijk heel veel foodtrends. Er ontstaat een product uit een niche, waarna ambachtslieden ermee aan de slag gaan. Vervolgens komt de grootgrutter eroverheen en ontstaat er massaproductie. āBegrijp me niet verkeerd: er is niks mis met de Dubai-reep, maar zodra je als chocolatier moet gaan concurreren met de supermarkt zou ik ām persoonlijk gelijk uit het assortiment halenā, vertelt Hidde.
@jumbo_oirschot Jawel š hij ligt nu ook in onze winkel! De Dubai chocoladereep. Wees er snel bij want OP = OP! #jumbo #dubai #dubaireep #dubaichocolate #dubaichocolade #oirschot #jumbooirschot
Meer foodtrends:
- De zin en onzin van de ācrookieā (croissant + cookie)
- De crompouce is een hit: bij deze bakkerijen door heel Nederland kun je ām kopen
- Feiten & fabels over matcha (en hoe je goede matcha herkent)