Wijn in een blikje: de nieuwe trend?
De afgelopen tijd lezen we er steeds vaker over: wijn in blik. Is dit de nieuwe trend? Nemen we voortaan blikjes wijn mee naar een picknick in het park? Het klinkt handig, maar het idee lijkt ons wel een beetje gek.
Al verschillende labels wagen (of waagden) zich eraan. Oil & Vinegar had het jaren geleden al (nu niet meer), en ook bij de Aldi verkopen ze van het Italiaanse merk Collinetta Secco een Vino Frizzante: bubbels in blikjes in de varianten rosé en wit.
Het oorspronkelijke idee van wijn in blik komt van de gerenommeerde Franse wijnboer Cedric Segal. Zijn idee is om met het bedrijf Winestar een soort Nespresso van wijn te maken. Net als bij Nespresso die eenpersoonscups heeft zijn er dan eenpersoonsporties van de wijn. Daarnaast willen ze met kleuren op de blikjes aangeven wat voor soort wijn het is en wat voor druif.
De blikjes waar de wijn in zit hebben wel een speciale coating aan de binnenkant om de stabiliteit van de wijn te handhaven. De blikjes van verschillende merken kosten tussen de €2 en €4. Kortom: een erg praktische uitvinding voor in de picknickmand. Durf jij het te proberen?
We vroegen ook even de mening van onze eigen wijnkenner Mr. Vino:
“Niks mis met wijn uit blikjes, mits de kwaliteit maar goed is. De wijnbranche is weliswaar best innovatief, maar de gemiddelde wijndrinker nog aardig traditioneel. Kijk maar naar de discussies over natuurkurk, kunstkurk en schroefdop.
Maar wijn uit blikjes is vooral handig en praktisch. Blijkt met name te gelden voor jongere mensen waarvoor mobiel zijn erg belangrijk is.”