Dit zijn de leukste food magazines die je nog niet kende
Een tijdje terug brachten we de mooiste food magazines wereldwijd al voor je in kaart. Toch blijven ze maar verschijnen, die food magazines. In de gekste vormen. Dit zijn de leukste exemplaren die je nog niet kende:
The Gourmand
The Gourmand heeft altijd fantastische covers. Zo was Koekiemonster al eens covermodel, een pretzel met oogjes, of een mevrouw met een worst als mond.
Het blad is in 2011 opgericht in Engeland door David Lane en Marina Tweed en won al een award voor Magazine of the Year. De jury prees het food magazine om haar hoog kwalitatieve, creatieve content. Elke editie beslaat 120 pagina’s vol mooie foto’s en interessante artikelen. Sommige daarvan kun je ook online bekijken.
Onder andere (online) te koop bij Athenaeum Boekhandel.
Cured
The art of preservation is de slogan van Cured magazine. Het eerste nummer is nog piepjong en draait helemaal om fermenteren, inmaken en zouten. Dat klinkt heel specifiek ja, maar ondertussen zijn er steeds meer mensen die dit als hobby doen.
Je kunt het online kopen op de website (let op: 20 dollar verzendkosten), maar Athenaeum Boekhandel heeft ‘m ook.
Put a egg on it
Om Beyoncé vrij te parafraseren: if you like it, than you should put an egg on it. Zelfs als iets van zichzelf al gruwelijk lekker is, wordt het nóg beter met een eitje erop. Het is de ultieme finishing touch.
Volgens dat principe is food magazine Put a egg on it opgericht. Dit uit New York afkomstige magazine wordt volledig op groen (!) papier gedrukt en is qua lay-out geïnspireerd op handgekopkieerde tijdschriften (zines) uit de jaren ’80 en ’90.
De recepten zijn afkomstig van chefs, kunstenaars, oma’s en vrienden die allemaal het verhaal achter hun gerecht vertellen.
Put a egg on it verschijnt twee keer per jaar. Een abonnement (online af te sluiten) kost je ongeveer € 23,- euro.
Noble Rot
Dat wijn, eten en muziek prima samengaan, bewijst Noble Rot. Dit tijdschrift schrijft op een verfrissende, humoristische en niet-nuffige manier over wijn. “Sex, drugs & Pinot Noir” kopt de cover dan ook (tip: je kunt ook een boodschappentas bestellen met die uitspraak erop).
Ook website MagCulture.com is enthousiast: “Noble Rot avoids the clichés of most wine writing and makes this most snob-laden subject lively and interesting.”
Noble Rot wordt in Londen gemaakt en verschijnt elk kwartaal. Te koop bij Athenaeum Boekhandel. Supertof: ze hebben ook een eigen wijnbar en restaurant in Londen!
Pit
Tijdschrift Pit draait helemaal om buiten koken, op open vuur. Omdat héél veel mensen opveren zodra ze een barbecue ruiken. Pit gaat nog een stapje verder dan de huis-tuin-en-keuken-barbecue en graaft naar alle manieren waarop al van oudsher werd gekookt op vuur.
Bijzonder – maar ook wel weer logisch – is dat het magazine drie keer verschijnt gedurende de warme maanden.
Je kunt het online bestellen voor iets meer dan vijf euro en ook de verzendkosten naar Nederland zijn ‘slechts’ € 5,- euro.
Lunch Lady
Lunch Lady is een tijdschrift dat eigenlijk bedoeld is voor moeders met kinderen. Maar dat heb je niet eens door als je erdoorheen bladert: het is gewoon één groot visueel feest! Daarbij komt een heleboel eten aan bod. Mooie familierecepten, gezellige kookideeën voor je miniatuurmens en nog veel meer.
Lunch Lady wordt gemaakt in Australië en komt vier keer per jaar uit. Het blad kost ongeveer € 15 euro per editie en is online te bestellen (verzendkosten naar Nederland zijn € 3,50, dus dat valt mee!).
Tip: via de website en de nieuwsbrief krijg je veel gratis recepten en inspiratie.