Dit waren dé culinaire trends van 2014
Het jaar is bijna ten einde. En wat was het een mooi jaar! Zoveel gebeurd, zoveel gezien en zoveel gegeten… maar wat waren nu dé culinaire trends van 2014? Culy’s hoofdredacteur Monique vertelt.
1. Foodboxen en voedselpakketten bij je thuis. Van initiatieven als De Krat en de Buurtboer tot aan FoodWeLove en BitesWeLove.
2. Onbekende (veelal glutenvrije) granen, zoals kamut, teff en amaranth.
3. Shared dining: een (restaurant)tafel vol gerechtjes waar iedereen van pakt. Niet langer voorbehouden aan tapasbars.
4. Willen weten waar het vlees op ons bord vandaan komt. Er ontstaan mooie initiatieven zoals Koop een koe, waarbij je ziet waar je biefstukje nu écht ‘gelopen’ heeft. Ook grote merken geven steeds meer inzicht, zo zet Unox zet track-and-trace codes op hun rookworsten naar de varkensboeren waarmee ze werken.
5. Culinaire crowdfunding-projecten. Een nieuw restaurant openen, een dienst onder de aandacht brengen of een innovatieve gadget op de markt brengen, het is anno 2014 stukken bereikbaarder met crowdfunding-sites als Kickstarter.
6. Casual dining. We willen geen twaalf gangen met vier amuses vooraf meer, met stijve servetten en evenzo stijf personeel. We willen een jeans aan, zelf de stoel aanschuiven en relaxed genieten van héél goed eten.
7. Ambachtelijke biertjes. Van Mannenliefde van Oedipus tot IJwit van brouwerij ‘t IJ: biertjes moesten bijzonder, lokaal gebrouwen en vooral hipster verpakt zijn in 2014. Navenant openden er ook meer bierspeciaalzaken en kwamen er gadgets op de markt om thuis je eigen pils te brouwen.
8. Kip aan ‘t spit. Heel etend Nederland is overstag en peuzelt massaal de kippetjes met huid en haar op. Vooral de kippen van het spit. Je ziet ze overal op de kaart.
9. Friet op sjiek. Friet alleen voor een enkele zondagavond bij je thuis? Welnee, friet staat weer prominent op de kaart. Zeker bij hippe bistro’s (denk: George, Nacional) en onze favoriet Frites uit Zuyd en Par Hasard.
10. Juice bars en slowjuicers. 2014 was het jaar dat echt iédereen aan het sappen ging. Ofwel thuis met een goede slowjuicer, ofwel ergens buitenshuis gehaald.
11. Fan zijn van een restaurant. Ging je vroeger nog gewoon ‘ergens’ eten, inmiddels zijn restaurants the talk of the town en ga je direct een zaak op Facebook liken, een foto Instagrammen, erover Twitteren en checken of blogs er al over hebben geschreven.
12. Heftige eiergerechten. Gepocheerde eitjes lijken passé in restaurants, inmiddels gaan we voor ruige (en vaak hartige) eiergerechten zoals shakshuka en huevos ranchos.
13. Foodmarkten en -hallen. De Foodhallen in Amsterdam en De Markthal in Rotterdam openden vlak na elkaar, en er zullen in 2015 nog zeker een aantal in Nederland volgen. Ook culinaire markten, zowel indoor als outdoor, vierden hoogtij.
14. Gin-tonic. Hét drankje van deze zomer, er opende zelfs een restaurant omheen: Mossel & Gin.
15. Flammkuchen. Eigenlijk gewoon een soort pizza, maar dan anders. Hip was -ie in ieder geval; zelfs Dr. Oetker nam ‘m op in zijn diepvriesassortiment.
16. Mobiel betalen, kortingen via apps, locatie-gebonden aanbiedingen. Je telefoon is ook in de horeca echt key.
17. Kraanwater (al dan niet in hippe oude flessen). Eindelijk!
18. Niet alleen wijnarrangementen bij diners, maar ook bier-, thee- of cocktail pairing bij gerechten.
19. Brunchen. Menig restaurant speelt niet alleen meer in op ontbijt of lunch, maar vooral op brunch, want dat is wat we doen in de grote steden. Op z’n Amerikaans, met de tafel vol gerechtjes: van pannenkoeken tot eieren tot bacon.
20. Hybrid foods: gekke combinaties van bestaande populaire gerechten. Denk: de cronut, éclair hotdog en pizzaburger.