Deze restaurantketen verandert zijn prijzen per buurt
Een restaurantketen in Amerika pakt zijn prijsstrategie anders aan dan we gewend zijn: de prijzen veranderen namelijk sterk per buurt. Wij zijn benieuwd: wordt dit een nieuwe trend?
Of je nu een salade bij SLA haalt of een burger bij McDonald’s: de prijzen per filiaal zijn in principe altijd hetzelfde (restaurants op Schiphol uitgezonderd).
De nieuwe gezonde fastfoodketen Everytable pakt het echter anders aan. Zij veranderen de prijzen per locatie, gebaseerd op het gemiddelde inkomen van de inwoners uit de omliggende buurt.
Het eerste filiaal in het zuiden van L.A. (Noord-Amerika) is net geopend. Hier kost een gezond gerecht maximaal $4,50 per portie, terwijl je in het centrum van de stad bij dezelfde keten maar liefst $8,- kwijt bent.
Waarom?
De reden dat Everytable het zo aanpakt, is dat ze willen inspringen op de behoeften van de mens, maar ook hun bestedingspatroon. Zo is het gemiddelde salaris in het centrum meer dan drie keer zo hoog als in het zuiden.
Doordat ze bij de eerste locatie minder kwijt zijn aan kostenposten als huur en personeel, kunnen ze het zich ook veroorloven om lagere prijzen te hanteren. Daarbij worden alle gerechten gemaakt op één plek en niet in de winkel zelf, wat wederom scheelt.
Daarbij geven ze alle overgebleven maaltjes aan een plaatselijke daklozenopvang, zodat er niets verloren gaat en anderen er weer van kunnen genieten. Tof!
https://www.instagram.com/p/BH0Da3cj-WE/
Hoe zit het in Nederland?
Het hanteren van verschillende prijzen, afhankelijk van de locatie is overigens niet geheel nieuw en wordt ook in Nederland toegepast, kijk maar naar bijvoorbeeld Starbucks.
Je hebt het misschien niet door, maar ook hier lopen de prijzen voor een kopje koffie per locatie sterk uiteen (weliswaar met andere redenen). Zo betaal je op Amsterdam Centraal al gauw een euro meer voor hetzelfde drankje, dan op bijvoorbeeld Station Sloterdijk.
Wij zijn erg enthousiast over het concept van Everytable, maar vragen ons wel af of het daadwerkelijk werkt. Hoe denk jij hierover? Laat het ons weten via Facebook of Twitter!