Zweeds budget-stuntrestaurant van Lidl krijgt Nederlandse kopie
Het was een van de best gelezen artikelen op Culy dit jaar: het item over het Zweedse pop-up restaurant Dill. Het bleek een stiekeme reclamestunt van budgetsupermarkt Lidl – en een geslaagde ook! Daarom is het ook vrij bijzonder dat Dill ook in Nederland gaat openen. Althans, een variant daarop.
Om precies te zijn in Den Haag. Aan het Rabbijn Maarsenplein 3 opent op 1 februari horeca-ondernemer Ad Sedubun zijn Dill restaurant, zwaar geïnspireerd op de Zweedse reclamestunt. In dit budgetrestaurant wordt gekookt met goedkope Lidl-producten; de zwarte brigade in de zaak wordt gevormd door voormalig werklozen en stagiairs.
De eigenaar heef geen banden met Lidl, maar heeft het succes in Zweden enkel als inspiratiebron gebruikt. “LIDL levert alleen heeft verder er niets mee te maken”, zo twittert hij. Sedubun runt ook het Thaise restaurant The Thai Box in Den Haag.
Dineren voor €5,-
Een ontbijt bij Dill gaat € 2,50 kosten, een lunch €3,50 en een diner €5,-. Je moet wel opschieten, want je krijgt slechts 30 minuten voor het ontbijt, 45 minuten om je lunch te verorberen en anderhalf uur voor je diner. Ondernemer Sedubun wil bij succes een landelijke keten met dit concept opzetten.
Geen sterrenkoks
Wij zijn benieuwd of dit aan gaat slaan. In dit geval kunnen we niet meer spreken van een geslaagde reclamestunt, maar wellicht wel van een commercieel slim concept. En aangezien de Zweedse keuken in Dill uitblonk in creatieve sterrengerechten, hopen we dat ook in Den Haag iets van deze finesse terecht komt, maar als het aan eigenaar Sedubun ligt, gaat dat niet gebeuren:
Bekijk het filmpje van het succesvolle pop-uprestaurant Dill in Zweden: