Dit zijn ze: de lekkerste nieuwe producten van 2020 – volgens Amsterdam Food Pitch
Wat zijn de lekkerste nieuwe producten die je moet proeven? Maak kennis met de drie winnaars van Amsterdam Food Pitch 2020: de plantaardige roomboters van Max & Bien, een fris, duurzaam drankje van Leppa Limo en de delicatesse uit het Midden-Oosten die Knafeh Amsterdam voor je bereidt.
Amsterdam Food Pitch wordt al drie jaar op rij georganiseerd door De Kweker: dé Amsterdamse groothandel voor professionals in food. Bij deze wedstrijd krijgen nieuwe food innovaties een plekje in de spotlight. De vakjury (met een rol voor Culy) besliste ook dit jaar weer wat het lekkerste nieuwe product van 2020 is.
Bij de finale, die dit jaar via livestream werd uitgezonden, werden uit 12 finalisten drie winnaars gekozen. Culy stelt deze lekkerste nieuwe producten van 2020 graag aan je voor!
Plantaardige roomboter van Max & Bien
Max & Bien kregen van de vakjury de prijs voor ‘Lekkerste nieuwe product van 2020’. Ze wonnen met hun twee roomboters: een ‘fermented butter’ en hun ‘seaweed butter’. Want als je plantaardige roomboter zó lekker kunt maken, waarom zou je dan nog kiezen voor een niet-plantaardige variant? “Wij vinden het belangrijk dat mensen niks hoeven te missen als ze voor een plantaardig product kiezen”, vertelt Jobien.
Jullie wonnen de Amsterdam Food Pitch met het lekkerste product van 2020… hoe blij zijn jullie?
Jobien: “Het is lastig om in woorden uit te drukken hoe blij we zijn met deze prijs. Dat een jury vol zelfverklaarde carnivoren juist onze plantaardige (!) roomboter tot het Lekkerste Product van 2020 heeft verkozen, is voor ons echt een kroon op het werk. Het is dan ook precies waar we voor staan: zuivelvervangers maken die zó lekker zijn, dat iedereen met plezier vaker voor de plantaardige optie kiest. De vleeseter, flexitariër, pescotariër, vegetariër en de vegan. Toch hadden we de winst niet zien aankomen. Er waren zoveel mooie producten die kans maakten op de titel.”
Kunnen jullie in het kort jullie (winnende) producten introduceren bij onze lezers?
“We hebben gewonnen met onze plantaardige roomboters. We hebben twee soorten: eentje met Zeeuwse zeewier (van Zeewaar) en een naturel variant. Beide ‘boters’ zijn net zo ziltig en romig als de dierlijke versie, maar dan volledig plantaardig. En we maken ze op ambachtelijke wijze in onze plantaardige kaasmakerij in Amsterdam!”
“Dat een jury vol zelfverklaarde carnivoren juist onze plantaardige (!) roomboter tot het Lekkerste Product van 2020 heeft verkozen, is voor ons echt een kroon op het werk.”
Waarom miste dit product nog in de levens van heel veel lekkerbekken? En wat kun je er allemaal mee?
“We zien dat er veel mensen zijn die graag meer bewuste voedingskeuzes willen maken, maar tegelijkertijd weigeren om in te leveren op smaak. Dit product vult dat gat. Net als de rest van ons assortiment kaas- en zuivelvervangers. Onze boter is heerlijk op een broodje of bij de borrel. Maar je kunt er ook goed hartige taarten, cakes en brood mee bakken. Je kunt er zelfs in bakken, of laten smelten over een warm gerecht. Zie het als een heerlijk, veelzijdig umami-bommetje!”
Wat kunnen we op korte termijn verwachten van Max & Bien: wat staat er op de planning?
“Dat houden we natuurlijk nog even geheim! Maar in ieder geval is het winnen van deze prijs een mooie kans om nog meer mensen te kunnen bereiken. We staan nog in de kinderschoenen, dus naast de erkenning is deze award voor ons enorm belangrijk om te kunnen groeien. Een mooi plekje in de schappen van de groothandel zou zó welkom zijn.”
Wat hopen jullie dat mensen meenemen van jullie producten?
“Dat het niet nodig is om in te leveren op smaak wanneer er voor plantaardig wordt gekozen. En natuurlijk dat de boter smaakt naar meer; ons hele assortiment kaas- en zuivelvervangers!”
Kijk op de website van Max & Bien voor verkoopadressen.
Limonade van ‘applebones’ van Leppa Limo
Leppa Limo kreeg van de vakjury de prijs voor ‘Duurzaamste Product 2020’. Rutger en Liselotte bedachten een fris drankje, gemaakt van ‘geredde’ schillen en klokhuizen van appels die ze uitpersen. En wat levert dat een lekker en volwassen drankje op!
Vertel eens wat meer over die geniale voedsel uitvinding van jullie!
Rutger: “Leppa is een nieuw soort frisdrank. De basis voor Leppa zijn ‘applebones’ – zo noemen we de schilletjes en klokhuizen van de appels die we uitpersen. Het is een 100% natuurlijke frisdrank. Wat dat betekent? Dat er geen E-nummers, conserveringsmiddelen, kleurstoffen of toegevoegde suikers in zitten. Puur natuur dus. En dat proef je! Om Leppa lekker fris, met een bite te krijgen, voegen we versgeperste gember en citroensap toe. Leppa bruist en bubbelt.”
Waarom miste dit product nog in de levens van Culy-lezers (en heel veel andere mensen)?
We zijn allemaal gek op kombucha, verse sapjes, biologische cola – maar toch zit er vaak nog veel suiker in. Leppa is een frisse variant met weinig suiker, veel vitamine en onwijs veel smaak! We krijgen vaak terug dat mensen het ook liever drinken dan “het biertje als ze thuis komen van werk” omdat het qua smaak net zo uitdagend is, maar gezonder.”
“Duurzaamheid gaat over het behoud van het leuke leven dat je hebt; niet om bomen redden of de wereld redden.”
Wat kunnen we op korte termijn verwachten van Leppa Limo?
“We zijn enorm aan het opschalen; binnen een jaar hopen we een blikvariant te hebben en daardoor ik in de retail aanwezig te zijn. Ook zijn we al een poosje bezig met een tweede smaak en een alcoholische variant……. Als de productie staat; gaan we daar mee knallen!”
We hadden het er tijdens de Amsterdam Food Pitch al over dat jullie nadachten over nieuwe smaken… kun je daar al iets meer over loslaten?
“Ha….. Er komt iets heel lekkers en bijzonders aan – wat dat precies is kunnen we nog niet vertellen maar zodra dat kan, krijgen jullie als eerst een update!”
Wat hoop je dat mensen meenemen van jullie product?
“Dat duurzaamheid gaat over het behoud van het leuke leven dat je hebt; niet om bomen redden of de wereld redden. Duurzaamheid is volgens ons niet iets wat je integreert met je product, maar een levensstijl die alle keuzes in het productie, verkoop en onderneem-proces beïnvloedt.”
Benieuwd? Je kunt via de website een Leppabonnement afsluiten (levering in Amsterdam).
Knafeh Amsterdam
Knafeh Amsterdam kreeg de meeste publieksstemmen en won daarmee de prijs voor ‘Publiekslieveling 2020’. De uit Israël afkomstige Guy en Inbal bedachten een handgemaakte delicatesse uit het Midden-Oosten die je kant-en-klaar kunt bestellen en thuis alleen maar in de oven hoeft op te warmen. Hun knafeh is een krokant taartje van krokant, boterig filodeeg, gesmolten Mozzarella, oranjebloesemsiroop en pistachenoten.
Voor de mensen die nog nooit van knafeh hebben gehoord: wat is het?
Guy & Inbal: “Toen we aan Knafeh in Amsterdam dachten, wisten we dat veel mensen dit hemelse dessert nog nooit hadden geprobeerd of er zelfs maar van hadden gehoord, maar we wisten ook dat er maar één hap nodig is om verliefd te worden.
Knafeh is een delicatesse uit het Midden-Oosten, gemaakt met dunne sliertjes filodeeg (Kataif), gesmolten Mozzarella, zoete aromatische en bloemige oranjebloesemsiroop en nootachtige pistachenoten. Een hemelse combinatie.
We maken het helemaal from scratch met ingrediënten van de hoogste kwaliteit. Het mooie ervan is dat je het kunt bestellen, bakken en meteen kunt eten, of je hebt de mogelijkheid om het in je koelkast of vriezer te bewaren en het gewoon in de oven te doen wanneer je klaar bent voor een mind blowing experience. Dus je eet het eigenlijk heet, knapperig en kaasachtig.”
Waarom willen jullie mensen laten kennismaken met juist dit product?
“Ons thuisland Israël inspireerde ons. We zijn allebei opgegroeid in gezinnen waarbij eten een grote rol speelde in het dagelijks leven. Vrienden en familie zitten rond een grote tafel, praten, lachen en eten. Voedsel was en is nog steeds een onlosmakelijk onderdeel van onze cultuur.
Israël is een smeltkroes van culturen en tradities die door de jaren heen uit vele landen over de hele wereld zijn samengekomen. Knafeh, hoewel niet Israëlisch, is een van de meest populaire en geliefde desserts in het hele land. De texturen en smaken zijn super uniek, zeker iets dat mensen minstens één keer in hun leven moeten proberen. Er is maar één hap nodig om verliefd te worden.”
Wanneer eet je het?
“We eten Knafeh graag met vrienden en familie, alleen omdat we het echt zien als een ervaring die het waard is om te delen. Dat gezegd hebbende, persoonlijk verlangen we om de paar dagen naar Knafeh en dan is wij, Netflix en een mini Knafeh.
Als je vrienden hebt die komen eten en ze wilt zien wegzwijmelen bij een buitengewoon dessert dat ze nooit zullen vergeten of je wilt nieuwe, exotische smaken en texturen ontdekken, dan moet je bij Knafeh zijn.”
“Er is maar één hap nodig om verliefd te worden.”
Wat zijn jullie plannen op korte termijn?
“We houden ervan om mensen kennis te laten maken met nieuwe smaken en ervaringen. Een keer per maand beslissen we over een product waarmee we zijn opgegroeid en bieden we dit aan bij mensen om te proberen. In onze vorige pop-ups maakten we bijvoorbeeld zelfgemaakt pitabrood en kokos Malabi (zijdezachte kokosmelkpudding uit het Midden-Oosten). Ook zijn we op zoek naar mogelijkheden om onze Knafeh buiten de grenzen van Amsterdam te bezorgen.”
Wat hoop je dat mensen meenemen van Knafeh Amsterdam?
“We willen dat mensen nieuwe smaakcombinaties ervaren en dingen proberen die ze nog nooit eerder hebben geprobeerd. Het was ook belangrijk voor ons om mensen het gevoel te geven dat dit niet gewoon een andere maaltijdbezorging is met één van de grotere apps die er zijn. Daarom hebben we besloten om altijd een warm familiebedrijf te zijn. Iedereen die onze Knafeh bestelt, krijgt een telefoontje van ons waarin wordt uitgelegd hoe je onze Knafeh bakt, hoe je hem bewaart en wat je kunt verwachten.
Voor de eerste keer Knafeh eten is meestal onvergetelijk. Het is bijna een ceremonie, rond een grote tafel zitten met vrienden en familie, de Knafeh ruiken terwijl hij in de oven aan het bakken is, het verbazingwekkende sissende geluid horen wanneer je de zoete siroop over de warme Knafeh giet, het in plakjes snijdt, kijkend naar de smeltende kaas en mensen hun eerste hap zien eten.
Het aantal foto’s en video’s dat mensen ons sturen, klanten die onze Knafeh om de paar weken bestellen en letterlijk vrienden worden… Dit alles geeft ons een geweldig gevoel en geeft ons het vertrouwen dat we iets geweldigs doen.”
Knafeh Amsterdam is te koop in een grote variant of 5 mini versies. Bestellen kan via de website.
Meer lekkere nieuwe producten zien?
De 12 finale pitches en de bekendmaking van de winnaars tijdens Amsterdam Food Pitch 2020 zijn online terug te kijken.
Meer food nieuws:
- Je eigen wijn samenstellen? Het kan met Koop Een Vat
- Samuel Levie en Joris Bijdendijk openen een snertbar in Amsterdam
- Tip: Thuis Uit Eten bezorgt gerechten van toprestaurants door het land