Dé culinaire trends voor 2015 volgens Culy.nl
Na ons artikel over de grootste foodtrends van 2014, is het tijd voor de trends van 2015. Wat gaan we dit jaar zien op culinair gebied? Culy’s hoofdredacteur Monique vertelt.
1. Van tevoren betalen in restaurants. Klinkt misschien wat gek, maar aangezien veel populaire restaurants toch al vol zitten (denk: Rijsel, The Jane, De Librije), is het niet heel vreemd om à la muziekfestivals een ticket te kopen. Ook fijn voor de restaurateurs, want er is nog altijd een hoog gehalte gasten die niet op komen dagen. Sterrenrestaurants Alinea in Chicago, Per Se in New York en The French Laundry in Napa Valley experimenteren al met dit systeem.
2. IJs met hartige ingrediënten. Häagen-Dasz in Japan kwam al met tomatenijs en wortelsorbet, en met bloemenijs. In Rome vind je traditionele gelato, maar dan met gorgonzola, mortadella en pistachenootjes. En we proefden van sterrenchef Richard van Oostenbrugge ooit ijs met chocolade en Roquefort-kaas.
3. Bijzondere zoutsoorten. We zien zwart Lava zout, roze Himalaya-zout en zout met een smaakje, bijvoorbeeld citrus, granaatappel of paprika.
4. Tech. Een trend die al jarenlang woedt, maar in 2015 écht huge gaat worden, is technologie in culi-land. Reserveren via Facebook, bestellen met een app op een tablet in een restaurant, betalen met je smartphone, reviewen via Twitter… Zeker met de trend van wearables op dit moment (zoals Google Glass of een smart horloge om je pols) zijn de mogelijkheden eindeloos.
5. Piccalilly. In 2014 al vaak gezien, en nu op kaarten van zowel snackbars, bistro’s als sterrenzaken.
6. 2014 was het jaar van de boerenkool, 2015 moet het jaar van het zeewier worden. In hippe restaurants in Californië zagen we al wraps van zeewier. Geen sushi, maar wraps zoals je die normaal van tortilla’s of slabladeren zou maken. Ook Friska in de Amsterdamse Foodhallen gebruikt zeewier.
7. Variaties op yoghurt. Mierzoete yoghurt met toegevoegd fruit kennen we nu wel. In 2015 eten we kokosyoghurt, amandelyoghurt en zelfs yoghurt met hartige smaakjes. Chobani in het New Yorkse SoHo verkoopt al yoghurt met een topping van hummus.
8. Zoet gecombineerd met pittig. Denk: honing met rode peper, pittige kip op een zoete wafel, een peperige hamburger tussen zoete broodjes…
9. Hummus. We eten het al een tijd in Nederland, maar eindelijk wordt er nu volop gevarieerd met deze kikkererwtenpuree. Hummus met pompoen, met rode biet, met koriander en limoen… gewoon in de supermarkt! De keten Subway verkoopt het zelfs als een topping. De populaire zaak Oren’s Hummus in Amerika combineert hummus met Marokkaanse biefstuk en pijnboompitjes – heerlijk.
10. Toast. Panini zijn uit en de club sandwiches vinden we ouderwets. We gaan weer back to basics met toast: geen driedubbele laag, maar gewoon één goed geroosterde boterham met goddelijk beleg, zoals de avocado toast van Café Gitane in New York.
11. Lelijke groenten die niet minder lekker smaken dan hun knappe broertjes en zusjes gaan 2015 veroveren. Eerder al gespot in Franse supermarkten, en onlangs is ook Albert Heijn begonnen met een categorie ‘Buitenbeentjes’. Via de website van AH kun je een pakket bestellen met groente en fruit die door hun afwijkende vorm of uiterlijk niet in de winkel terecht komen. Ze zien er misschien iets anders uit dan we gewend zijn, maar zijn net zo lekker. Albert Heijn gaat dit pakket binnenkort ook aanbieden in de grotere winkels.
Welke trends uit 2014 blijven we zeker zien:
Casual dining, foodmarkten en -hallen, foodfestivals en hip verpakt kraanwater.